• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Dagen i morgen

SOLID HOVEDROLLEINNEHAVER: Isabelle Huppert (t.v.) gjør det svært godt i rollen som Nathalie i Dagen i morgen. Her med Fabien (Roman Kolinka).

KINOFILM : Dagen i morgen

5
Karakter:

Konklusjon

For alle som liker kvalitetsfilm med en stor mening, men dog lite action, er dette en innertier. Dagen i morgen er en tankevekkende og intelligent film.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Dagen i morgen
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum
23. oktober 2016

FILMFAKTA

Norgespremiere: 21.10.2016
Originaltittel: L'Avenir
Sjanger: Drama
Skuespillere: Isabelle Huppert, André Marcon, Roman Kolinka, Edith Scob
Regi: Mia Hansen-Løve
Manus: Mia Hansen-Løve
Nasjonalitet: Frankrike / Tyskland
Språk: fransk/engelsk/tysk
Produksjonsselskap: CG Cinéma, Arte France Cinéma
Distribusjon: Another World Entertainment
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 41 min.
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste

HANDLING

Nathalie (Isabelle Huppert) er en intelligent kvinne som arbeider som filosofilærer ved et universitet i Paris. Hun er fornøyd med livet helt inntil alt begynner å gå på tverke. Ektemannen går fra henne, og moren dør. Hvem er Nathalie nå? Dagen i morgen skildrer en stor krise i en kvinnes liv.

En intelligent, interessant og introvert skildring av store omveltninger.

Allerede i filmens anslag blir jeg imponert over Mia Hansen-Løves manuskript. Filmens dialoger er tydelig skapt med kløkt, og det er nesten så man føler behov for å stoppe opp og gå enda dypere inn i karakterenes replikker for å få med seg hele filmens essens.

Vi blir i denne filmen kjent med filosofilæreren Nathalie (Isabelle Huppert), og vi får følge hvordan hennes liv tæres fra hverandre. Det starter så smått med at forlaget ikke lenger vil trykke opp nye opplag av hennes faglitterære bøker. Så forlater ektemannen henne for en yngre kvinne, før det hele rives fra hverandre da moren hennes dør.

Dagen i morgen er en realistisk beretning, og dette vises i småting som for eksempel Nathalies noe harde start på morgenen. Én scene viser hvordan Nathalies noe ustabile og krevende mor ringer klokken 5 på natten og vekker henne. Da det deretter blir frokosttid er det ikke morgenkaffe, nypresset juice og ferske aviser som gjelder. Nei, det er derimot et mørkt kjøkken, en trøtt Nathalie og en halvferdig frokost fra kjøleskapet som inntas. Romantikeren i meg savner nok en litt mer pompøs borddekking, men det er nettopp den halvferdige frokosten i mørket som utpeker seg, og får meg til å se Dagen i morgen som en ekte gjengivelse.

Isabelle Huppert er virkelig bærebjelken i denne filmen, og hennes tankevekkende tolkning av Nathalie berører. Da Nathalies ektemann forteller at han har truffet en annen kvinne forventer jeg som seer at Nathalie skal både skrike, gråte og rase, men noen rasende utbrudd uteblir, og nettopp dette er sentralt. Det er ikke de store, lidenskapelige og utvendige reaksjonene som skal beskrives i Dagen i morgen. Nei, for det er derimot den indre reisen og omveltningene som skal komme fram i lyset, og akkurat dette klarer Huppert på godt vis. Fremfor utagerende oppførsel og skrik trekker heller Nathalie seg tilbake, og gråter sårt i det stille av og til når hun er for seg selv. Dette er med på å holde filmens realisme gående, for det er nettopp sårt, trist og leit for Nathalie å skulle endre på det livet hun har levd med samme mann i så mange år. Nathalie er én av de bedre karakterene jeg har sett på lerretet på en god stund, og i en tid hvor menn altfor ofte stikker av med de interessante og engasjerende karakterene, er det gøy at Isabelle Huppert kan være et unntak. For meg blir det Huppert som drar med seg Dagen i morgen fra et terningkast fire til et terningkast fem, og dette sier en hel del om hennes prestasjoner.

Intellektuell er et beskrivende ord for både karakterene, hendelsene og filmen som helhet. Med Nathalie, som er filosofilærer og føler seg mest hjemme blant bøker og akademia, er ikke det unaturlig. Nesten uansett hvor hun er, er hun omgitt av bøker på alle kanter, og nettopp bøker, kultur og eksistensielle spørsmål finner vi mye av i hennes replikker. Etter at hun og ektemannen har skilt lag, og han har vært innom og tatt med seg det han mener er sine bøker fra bokhyllene, er det dette som skaper den mest utagerende reaksjonen vi får bevitne hos Nathalie. Dette er med på å understreke hennes forhold nettopp til litteraturen og det intellektuelle.

En slags trøst og håp midt oppe i alle krisene i Nathalies liv blir hennes tidligere student Fabien (Roman Kolinka). Det ligger hele tiden en slags gryende, romantisk gnist mellom disse to, tross den store aldersforskjellen, men flammer oppstår aldri.

BØKENE SOM NÆRMESTE VENN: Nathalie (Isabelle Huppert) omgir seg hele tiden med bøker.

BØKENE SOM NÆRMESTE VENN: Nathalie (Isabelle Huppert) omgir seg hele tiden med bøker.

I svært mange scener er det lyse, nesten duse, farger som preger filmens fargepalett. Kontrast skapes også i bildene da noen lokasjoner er preget av mørk scenografi som minner om noe mer bohemsk og poetisk. Filmens fotograf Denis Lenoir, som blant annet filmet Still Alice i 2014, holder seg på avstand gjennom filmen. Vi får aldri de ultranære bildene, og dette kan jeg savne litt, men samtidig henger dette godt sammen med Nathalies sårbare reaksjoner framfor følelsesladde utbrudd.

Innledningsvis nevnte jeg et velutviklet manuskript. Mia Hansen-Løve har klart å sette filosofi på dagsordenen på et ektefølt vis i Dagen i morgen. I tillegg til å være manusforfatter er også Hansen-Løve filmens regissør, og også regijobben er utført med høy kvalitet. Dette kommer i stor grad fram i hvordan karakteren Nathalie er. De valgene hun har gjort for henne som karakter er nokså nyskapende, og vitner om vel gjennomført, og ikke minst gjennomtenkt, arbeid. Flere små detaljer i filmen er med på å vise Hansen-Løves helhetsforståelse. For eksempel da Nathalie, midt oppe i sin nye situasjon, finner ut at hun vil hjem tidligere enn planlagt fra et besøk hos Fabien. Da skylder hun på en oversvømmelse i leiligheten i Paris. Denne oversvømmelsen eksisterer ikke, men hos Nathalie selv er det helt klart en oversvømmelse av både tanker og tårer.

Dagen i morgen er en film som på sømløst og elegant vis forflytter seg i tid. Filmens vendepunkter foregår mest på innsiden, og som tanker, og ikke som eksplisitte handlinger. Nettopp på handlingssiden kan jeg savne noe driv, men samtidig: dette er ikke en slik film. Dette er en film som skal drives av tankene mer enn av handlingene. Nathalies villrede og rotløshet etter skilsmissen skaper en del omveier på hennes reise, men også dette handler mye om filmens form; med snarveier hadde den blitt poengløs.

Hele filmen avsluttes med en fløyelsmyk versjon av låten Unchaine Melody, kanskje mest kjent fra kjeramikkscenen mellom Demi Moore og Patrick Swayze i Ghost (1990). Den er varsom, men sier samtidig så mye, akkurat som filmen.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. oktober 2016
Ann Mari Nettum
Ann Mari Nettum @https://twitter.com/amnettum https://www.facebook.com/amnettum

Redaksjonsassistent, journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Star gir Disney+ mer voksent innhold
    VOD (KLIKKEFILM)28. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • King Oscar kino legges ned
    25. februar 2021
  • Paramount+ vil koste 69 kroner
    VOD (KLIKKEFILM)25. februar 2021
  • Nå krymper også Paramount kinovinduet
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • 452.000 kroner til seks kinoer
    KINODRIFT24. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Trolls
Anmeldelse: Blair Witch