• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Cruella

KINOFILM : Cruella

4
Karakter:

Konklusjon:

Cruella er en overraskende god film. Den er underholdende, og takket være gode skuespillerprestasjoner fra Emma Stone og Emma Thompson. Den sliter med noen av de samme problemene med Disneys tidligere nyinnspillinger, men klarer likevel å lage noe nytt og spennende.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Cruella
Magnus Meling
27. mai 2021

Norsk kinofilm- og Disney+premiere: 28.05.2021
Skuespillere: Emma Stone, Emma Thomspon, Joel Fry,Paul Walter Hauser, Emily Beecham, Mark Strong, Kirby Howell-Baptiste
Sjanger:
Regi: Craig Gillespie
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 9 år
Partier med intens og dramatisk stemning, samt enkelte lite nærgående voldsinnslag, gjør at filmen får aldersgrense 9 år.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2020
Distributør: The Walt Disney Company Nordic

HANDLING

Midt i Londons punkrockrevolusjon på 70-tallet finner vi en ung Estella (Emma Stone) fast bestemt på å skape seg et navn i motebransjen som designer. Hun blir kjent med to tyver som setter pris på hennes mørke side og sammen blir de kjente kriminelle i Londons gater. En dag blir Estellas design oppdaget av moteikonet Baronessen Von Hellmann (to ganger Oscarvinner Emma Thompson), som fatter interesse for Estellas kreative design. Deres forhold setter i gang en rekke hendelser som får Estella til å omfavne sin mørke side og bli den fasjonable og opprørske Cruella De Vil.

Disney er tilbake med sine nyinnspillinger av gamle animasjonsklassikere, men i likhet med Maleficent-filmene, er også denne nye filmen sett fra skurkens perspektiv, Cruella de Vil.

Disney har det siste tiåret drevet frem en egen serie av nyinnspillinger, der klassikere som Løvenes konge og Skjønnheten og udyret har blitt spyttet ut år etter år, og som alltid fungerer dette godt i kassa for Disneys lommebok.

Personlig har jeg ikke vært noe særlig begeistret for de fleste av disse, men Disney har truffet meg med noen av de, blant annet Tim Burtons Dumbo (2019) og Jon Favreau sin Jungelboken (2016).

Emma Stone gjør en brilliant rolle som Estella/Cruella.

Emma Stone (La La Land) spiller den ikoniske og velkjente pelsjegerinnen som kjent fra 101 dalmantinere fra 1961.

Hun er dog ikke den første til å ta på seg rollen, da Glenn Close spilte Cruella i de forrige nyinnspillingene fra 1996 og 2000. Close er forøvrig eksekutiv produsent her.

Den nye filmen tar for seg Estella, som hun opprinnelig heter, i hennes unge dager i London, før hun tar på seg pelsen for å bli den lite sympatiske skurken.

Filmen er regissert av Craig Gillespie, som tidligere har regissert I, Tonya (2017) og The Finest Hours (2016).

Cruella på rømmen med Jasper og Horace.

En av filmens sterkeste sider er rolleprestasjonene, særdeles Stone. Hun gjør en fantastisk og rivende rolleprestasjon. Hun er sjarmerende, hun er morsom, hun er kul og hun er litt skummel. Alt Cruella er.

Joel Fry (Game of Thrones) og Paul Walter Hauser (Richard Jewell) er også herlige i de mer komiske rollene som Jasper og Horace, Cruellas to skurkevenner fra barndommen.

Oscar-vinner Emma Thompson (Howard’s End og Fornuft og følelser) er også perfekt som den slu og ekle Baronessen, som blir Cruellas store fiende og nemesis, men som Cruella likevel ser opp til og ønsker anerkjennelse fra.

En annen sterk side ved filmen er dens kostymedesign, som er å forvente av en film som handler om mote. Kostymedesigner Jenny Beavan har tidligere vunnet to Oscar for Mad Max: Fury Road og A Room With a View. Det er voldsomt gjennomarbeidet, og man klarer nesten ikke bestemme seg for hva som er det beste utseendet for Cruella.

Cruella på et av Baronessens show.

Filmen lider fortellermessig av de samme symptomene som Disneys tidligere nyinnspillinger. Den er som nevnt innledningsvis basert på å se ting fra skurkens side og en svært karikert skurk som Cruella de Vil blir ekstremt forvirrende sett med de andre filmene i kontekst.

Man kan gjøre en sammenligning med filmen Joker (en film den er blitt sammenlignet med av flere anmeldere), en film som også handler om en ikonisk filmskurks bakhistorie.

Poenget er at hovedkarakteren ikke problematiseres nok i filmfortellingen, ettersom det omhandler en velkjent Disney-skurk. I Joker (2019) problematiseres dette bedre, der filmen gir publikum en splittet følelse. Vi ønsker alt godt for hovedpersonen, og må være vitne til tragedien som vil gjøre ham til Jokeren vi kjenner.

Forskjellen i historien om Cruella er at filmskaperne har valgt, i likhet med Maleficent (2014), å male et nytt bilde av den kjente og kjære filmskurken om til en anti-heltinne, noe karakteren opprinnelig ikke er.

Cruella er opprinnelig den ondeste av de onde, skurken som får barn til å gråte om natten, en egoist som ønsker å drepe valper for å lage pels, hun er ikke den misforståtte motedronningen som kler seg som en 70-talls punkrockestjerne. Filmen problematiserer ikke sin egen hovedkarakter nok, selv om dette kunne være å forvente, da Disney har gjort samme tabbe før.

Gutta boyz og Cruella i Cruella (2021).

Musikken er nokså god til tider, selv om jeg må riste på hodet noen ganger av de svært generiske valgene som er blitt tatt. Nå håper jeg inderlig ingen lesere tar meg for å hate punkrock, jeg elsker The Clash like mye som alle andre, men nå har verden fått nok. Det er ikke lenger nyskapende med dronebilder av London i mens Mick Jones gauler «Should I Stay or Should I Go» eller «London Calling».

Flere steder er også dataanimasjonen altfor merkbar og gjør derfor filmen svært ujevn estetisk. Filmen ser ut til å veksle mellom ekte og animerte hunder, og det er ikke gjort like sømløst som det kunne vært gjort, for å si det pent.

Cruella har kinopremiere hos de åpne norske kinoene med distribusjonsavtale med Disney, fra 28 mai, men er også tilgjengelig med Premier Access på Disney+.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. mai 2021
Magnus Meling

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Nobody
Anmeldelse: The Father