• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Collateral Beauty

KINOMAGASINETs anmelder er ikke nådig i sin dom over Collateral Beauty. Her Døden (Helen Mirren) og Howard (Will Smith).
Anmeldelse: Collateral Beauty
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
12. januar 2017

FILMFAKTA

Sjanger: Drama
Skuespillere: Kate Winslet, Keira Knightley, Will Smith, Edward Norton, Helen Mirren, Naomie Harris, Michael Peña
Regi: David Frankel
Manus: Allan Loeb
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: SF Studios
Produksjonsår: 2016
Lengde: 1 t. 36 min.
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Denne filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste. Filmen blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

En vellykket mediemann fra New York (Will Smith) opplever en dyp personlig tragedie, og trekker seg helt vekk fra livet han egentlig levde. For å hjelpe han tilbake til hverdagen, legger kollegene hans en drastisk plan for å få han til å konfrontere sorgen på en overraskende måte.

Collateral Beauty er film med mange gode og kjente skuespiller som ønsker å manipulere deg til å bli rørt. Men resultatet er moralsk motbydelig.

Trailerne til Collateral Beauty solgte den inn som en film hvor en far i sorg møter legemliggjorde utgaver av Kjærligheten, Tiden og Døden. Disse hjelper faren til å bli bedre og lære noe viktig om livet. En slags ny versjon av En julefortelling av Charles Dickens.

Men dette er ikke hva filmen egentlig handler om.

Collateral Beauty tar for seg tre partnere i et reklamebyrå. De frykter at firmaet skal miste viktige kunder.

Årsaken? Sjefen, Howard Inlet (Will Smith), mistet sitt barn, og nå er han så fylt av sorg at han gjør ingenting annet enn å leke med dominoer og sitte i mørket i leiligheten sin, uten internett eller telefon.

Så bestemmer Howards jobbkolleger, spilt av Edward Norton, Michael Peña og Kate Winslet, å konspirere for å leke med Howards sorg og mental helse, og vise styremedlemmene at Howard er «gal». Slik kan han miste sin stemmerett og trioen får i stedet kontrollen over firmaet.

Dette gjør de ved å leie tre skuespillere til å personifisere Kjærligheten (Kiera Knightley), Tiden (Jacob Latimore) og Døden (Helen Mirren), tre abstraksjoner som Howard faktisk skrev brev til etter hans datter døde.

Skuespillerne konfrontere Howard på gaten, så er ideen til trioen å filmet det hele og fjerne skuespillerne digitalt – slik at det ses ut som om Howard snakker til seg selv.

Howard Inlet (Will Smith) i filmen Collateral Beauty.

Howard Inlet (Will Smith) i filmen Collateral Beauty.

Collateral Beauty-traileren gir inntrykk av at Will Smith er hovedkarakteren i filmen.

Men han er kun et handlingsobjekt, som er med i filmen bare for å samle resten av karaktergalleri.

Det er vennene til Howard som er hovedkarakterene. Filmskaperne ønsker tydelig at du som seer skal like dem og at du blir rørt av hva skjer med dem. Dessverre er det vanskelig å like karakterer hvis de er moralsk avskyelige og bedragerske mennesker, som aldri får straff. Det eneste de får for å ødelegge en sørgende fars troverdighet, er masse penger.

Regissør David Frankel har tidligere regissert The Devil Wears Prada og Marley & Me. Han forsøker her å lage et hjertevarmende drama med viktig livsvisdom, men i stedet får vi en tragisk, manipulerende og støtende film om sorg som føles som en fornærmelse til intellektet.

Will Smith gjør en god prestasjon som en sørgende far, men finnes det noen som egentlig liker å se Smith i dramafilmer? Grunnen han ble verdenskjent var på grunn av hvor karismatisk og underholdende han er.

Å se ham i en så dramatisk rolle, mens resten av skuespillerne spiller som i en komedie, ødelegger opplevelsen.

Collateral Beauty ser ut som en veldig mørk film på grunn av sin handling. Likefullt får vi en pen film med god og lys fotografi, og flotte bilder av New Yorks Manhattan i bakgrunnen.

Klippingen er forvirrende. Vi går fra trist til morsomt, altfor ofte og for fort. Det finnes en scene hvor vi ser Howard som sykler mot trafikken – og tre sekunder etterpå går vi til en scene om Manhattan med lykkelig musikk.

Manuset er overkomplisert for en så enkel film.

Det er altfor mange unødvendige vrier og overraskelser som man kan gjette i løpet av de første 20 minuttene.

Det er umulig å glemme tittelen Collateral Beauty, eller den utilsiktede skjønnheten. Filmen minner oss om hva tittelen er minst fem ganger, uten noe god forklaring på akkurat hva det betyr.

Vil du se en film om sorg? Gå og se Manchester by the Sea i stedet.

Collateral Beauty er en film som forsøker så hardt å få deg til å gråte, at du har ikke et annet valg enn å gråte for å ha kastet bort nesten to timer av ditt liv.

Stor takk til SF Kino Stavanger for presseadgang.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. januar 2017
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Fikk bare holde åpent halvannen uke
    KORONAVIRUSET2. mars 2021
  • Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder
    VOD (KLIKKEFILM)2. mars 2021
  • Golden Globe-vinnerne 2021 – Posthum pris til Chadwick Boseman
    PRISUTDELING1. mars 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Manchester by the Sea
Anmeldelse: The Autopsy of Jane Doe