• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Close

KINOFILM : Close

5
Karakter:

Konklusjon:

Close er en litt ujevn film. Noe som gjør at den dessverre ikke når helt opp blant de beste skeive filmene fra de siste åra. Likevel har den flere høydepunkter som er såpass betydelige at filmen må anbefales. Se denne filmen, og helst på kino.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Close
Erik Mamen
27. desember 2022

FILMFAKTA

Premiere: 25.12.2022
Skuespillere: Eden Dambrine, Gustav de Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker
Sjanger: Drama
Regi: Lukas Dhont
Nasjonalitet: Frankrike / Belgia / Nederland
Språk: nederlandsk/fransk
Produksjonsår: 2022
Distributør: Arthaus
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år. Denne filmen har en tematikk knyttet til selvmord, men den har et lavmælt uttrykk. Den har lange partier med følelsesladet, urovekkende stemning og inneholder enkelte scener med sterke følelsesutbrudd. Filmen får derfor aldersgrense 12 år.

HANDLING

De nære vennene Léo og Rémi havner i en konflikt når det viser seg at de ikke har like følelser for hverandre. Léo sliter med å forstå hvordan han skal takle situasjonen, og søker både hjelp og trøst hos Sophie, Rémis mor.

I Lukas Dhont sin nye film ser vi sorgen tenåringer føler i møte med de andre.

Som filmskaper er Dhont opptatt av queer-tematikk.

Den forrige filmen hans, Girl (2018) handlet om ei transjentes dysfori. Denne nye filmen tar også for seg noen av de kompliserte følelsene som medfører av å være skeiv. Close hadde sin urpremiere på filmfestivalen i Cannes 2022. Det kan anses som et kvalitetsstempel i seg selv. Og om du er glad i europeiske samtidsfilmer, får du mange av de typiske trekkene fra den type film her. Samtidig savner jeg noe i denne filmen som jeg får hos andre skeive filmskapere fra Europa.

I åpningen av Close ser vi to gutter løpe gjennom en blomstereng. Kamera kjører med guttene mens musikken vokser. Det er et lykkelig øyeblikk mellom guttene, som er veldig tette venner. Léo sier til foreldrene sine at han skal overnatte hos Rémi i kveld også. Denne sekvensen etablerer to ting; det første er det sterke båndet mellom Rémi og Léo. Det andre den etablerer er et filmisk momentum. Man får inntrykk av at denne filmen kommer til å rase av gårde, og at man kommer til å glemme spilletiden (ca. 1 time og 45 minutter). Dessverre forsvinner momentumet ganske fort.

Filmen fortelles en mer elliptisk og repeterende stil. Vi skal holde oss i klasserom, soverom, på blomsterfarmen og et par andre steder. Disse plassene besøker vi igjen og igjen i løpet av filmen. Dette skaper en følelse av hverdagsliv. Samtidig som jeg setter pris på hva strukturen prøver på, tenker jeg også at Dhont fjerner følelsen av tilstedeværelse ved å bevege seg så ofte fra scene til scene. Hvis vi kunne vært på de samme plassene over færre antall ganger, og latt mer skje i hver scene, kunne filmen ha løftet seg opp på det nivået den treffer innimellom.

Et eksempel på dette er hvordan den forsøker å bygge opp relasjonen mellom Léo og Rémis mor, Sophie. Denne relasjonen blir viktigere utover i filmen. Dessverre er scenene for korte til at relasjonen mellom Léo og Sophie virkelig får vokst til det nivået det virker som filmen prøver på.

Teknisk er filmen godt utført. Lyssettingen er naturlig, og kinematografien jobber godt med å fange de små bevegelsene i ansiktene. Filmen ligger mye i tette bilder av ansikter. Dette grepet kan fort bli klaustrofobisk og lukket. Heldigvis blir det ikke det i Close. Den klarer å opphøye nærbildene til noe som fungerer godt filmisk. Ettersom at filmen følger den indre reisen til Léo, blir ansiktet vår viktigste inngang til tankene hans. Musikken er også gjennomført. Og i de beste sekvensene i filmen underbygger den stemningen såpass godt at man glemmer at man ser på en film. Man vil bare være i øyeblikkene. Samtidig er det scener hvor musikken ikke passer helt med bildene. De gangene slipper filmen taket i deg, og du kan miste interessen for Léos følelser.

Close er en film som ikke handler om nærhet. Det er en film som heller handler om ønsket om nærhet, og hvor vanskelig det er. Den usikkerheten, og det slitet med å nå inn til noen andre. Den tar også for seg den indre konflikten i en person som ikke vet hvilken legning han har ennå, og skyldfølelsen det kan medføre. Her har filmen klart å fange noe særegent, og unikt med hovedkarakteren. Det er ingen tydelige skurker i filmen, men det nærmeste vi kommer er Léo selv. Det er i stor grad han som skaper hindringene han selv må overkomme.

I de beste europeiske queer-filmene fra det siste tiåret har det vært et fokus på å fortelle om de kompliserte følelsene karakterene føler på uten at de dømmes for sine handlinger og meninger. Dhont får til dette. Problemet mitt med Close er at det virker som Dhont vil i to ulike retninger med filmen. Den vil holde seg i et realistisk og nedpå landskap, med subtile hint om følelseslivet til karakterene. Samtidig vil han jobbe med noen av de store følelsene som kommer i melodramatiske fortellinger. Og dette er ikke godt nok integrert i hverandre. De få øyeblikkene han får det til, løftes filmen opp på et nivå som er på et Cannes-nivå. Og særlig Rémis rolleprestasjon er helt utrolig. Men filmen er ujevn, og man må vente mellom de virkelig gode øyeblikkene. Men de er til gjengjeld så gode at filmen kan anbefales varmt.

/>

Trailer for Close
Relaterte sakerArthausdramaForsidenLhbtqi+Skeiv Film
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
27. desember 2022
Erik Mamen

Erik Mamen har tatt Bachelor i film- og videoproduksjon ved NTNU og har studert ved UiO. Erik ble anmelder for KINOMAGASINET i 2022.

Relaterte sakerArthausdramaForsidenLhbtqi+Skeiv Film

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: M3GAN

Jon Smeland Olsen12. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Utama

Anne Helen Houg10. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder
    STATISTIKK2. januar 2023
  • Vinnerne av Golden Globe Awards 2022
    PRISUTDELING11. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Kampen om Narvik
Anmeldelse: Min vakre stjerne