• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Cinema Paradiso

KINOFILM : Cinema Paradiso

5
Karakter:

Konklusjon

En varm film som omfavner den fulle bredden av livet. Det er ikke rart at denne filmen kommer tilbake på kino gang etter gang, i stadig nye utgaver, for man blir fort glad i karakterene og temaene er universale.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Cinema Paradiso
Alexander Istad
Alexander Istad
12. august 2018

Handling

Den fremgangsrike regissøren Salvatore Di Vita får høre at hans barndoms venn Alfredo er død, og minnene strømmer på. Salvatore ser for seg kinoen Paradiso hvor maskinisten Alfredo hersket i ensom majestet. Da Alfredo ble blind i en brann, overtok Salvatore oppgavene hans og et dypt vennskap oppsto mellom dem. Men Paradiso ble nedlagt og Salvatore forlot hjembyen med løfte om aldri å komme tilbake. Tross løftet vender Toto tilbake for å delta i Alfredos begravelse.

FILMFAKTA

Norgespremiere: (relansering): 03.08.2018
Regissør:
Guiseppe Tornatore
Produksjonsår: 1988
Skuespillere: Philippe Noiret, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Jacques Perrin, Antonella Attili
Musikk: Ennio Morricone
Språk: Italiensk
Spilletid: 2 t. 08 min.
Aldersgrense: 6 år
Distribusjon: Another World Entertainment

Endelig er Cinema Paradiso klar i en nyrestaurert 4K versjon, 30 år etter den trollbandt publikum for første gang.

Filmens handling er i hovedsak satt til en liten italiensk landsby i begynnelsen av 1950-tallet.

En liten gutt, Salvatore, finner sin livs store kjærlighet i en kinosal og vi følger hans oppvekst.

Filmen er i seg selv en kjærlighetserklæring til kino og den magiske verden man kan finne der.

Cinema Paradiso, som er navnet på kinoen, er et samlingssted for den lille landsbyen der Salvatore bor, og vi blir invitert inn i livene til de som gjester den.

Vi ser hele livsløpet blir representert, en liten baby ammes og en eldre mann dør, livet går sin gang. Vi ser små barn som får sitt første møte med en naken kvinnekropp, par som forelsker seg, røyking og drikking, krangling, roping og et ekte italiensk engasjement.

Denne kinoen var ikke et stille sted der man holdt seg for seg selv, men et samlingspunkt der man fritt kunne være seg selv.

Nøkkelscene fra Nuovo Cinema Paradiso.

Først får vi se Salvatore gjøre alt i sin makt for å komme seg inn i maskinrommet, for så å bli kjent med Alfredo, som blir en farsfigur i livet hans.

Det er nettopp dette forholdet som binder filmen sammen og som står for de dramatiske vendepunktene. Det er gjennom Salvatores øyner vi ser handlingen og etter 30 år i Roma, vurderer han nå å reise hjem til sin barndoms by. Mye av filmens estetikk farges av dette og med den lille landsbyen på avstand, ser oppveksten litt mer rosenrød ut enn virkeligheten.

Filmen virker tidvis hektisk og sprudlende og dette gjør at de rolige, myke scenene, med Ennio Morricone sin følelsesladde filmmusikk, gir mulighet til å stoppe opp og reflektere.

Historien er enkel og vi blir kjent med karakterene gjennom refleksjoner og observasjoner og ikke store overdådige scener som blir forklart i detalj. Det åpnes opp for at enhver seer bruker sin egen barndom og opplevelser, noe som gjør det hele så mye mer troverdig.

Filmen spår kinoens fall i en tid da hjemmeunderholdning blir tilgjengelig. I nyere tid har vi sett den tradisjonelle videobutikkenes bortgang da strømningstjenestene gjorde sitt inntog, så filmen er fortsatt relevant i dag.

Denne filmen gjorde noe med oss for 30 år siden, vi begynte å elske Italia, vi ble forelsket i kinomagien, men trenger vi denne filmen i dag og er det viktig at den har fått en 4K-scan?

Ja, dette er en film som har aldret seg godt, den føles relevant og temaene er så grandiose at de oppleves meget universale. Jeg er usikker på om det var nødvendig med en ny scan for min egen del, da minnene om denne filmen er så levende at i mitt hode så har den alltid sett så bra ut som dette. Det sagt, så lever vi i en alder der VHS- kvalitet på bildet har mistet litt av sin sjarm, så for den unge nye generasjonen av kinogjengere, så er det helt klart at dette ville blitt oppfattet som udatert med den gamle utgivelsen.

Scene fra Nuovo Cinema Paradiso.

Lyden er kanskje noe av det som kan virke litt negativt for dem som ser denne filmen for første gang. Den er ikke krystallklar og feilfri, som vi er vant med at de fleste filmer er i dag, men noe av lydeffektene er til sammenligning lik lydbildet i den norske varianten av Tre nøtter til Askepott – litt hanglete og nesten humoristisk. Sjarmen i dette er det som redder det inn igjen, for selv med disse bristene så klarer filmen ta tak i meg å gjøre meg til et følelsesmessig vrak mot slutten.

Teksturen i bildet og hver eneste scene er til å ta og føle på, det er noe veldig håndgripelig med alt. Her er blod, svette, tårer og en atmosfære som gjør at man sitter igjen med følelsen av å ha vært i rommet med skuespillerne, og blitt kjent med dem.

Dette er definitivt en film man bør se på kino, denne må deles og nytes med andre og ikke minst viser den oss den gleden det er og kunne le og gråte litt sammen.

Cinema Paradiso vant en Oscar for beste utenlandske film og ble tildelt juryens spesialpris i Cannes, så den ble fort til allemannseie og en moderne klassiker.

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinospillefilmtrailerVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. august 2018
Alexander Istad
Alexander Istad

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinospillefilmtrailerVideo
  • Kinoelskernes favorittfilm får ny kinosjanse sommeren 2018 30.05.2018
  • Årets sommerklassiker fra AWE blir La Dolce Vita 17.04.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sound of Metal
    ANMELDELSE4. februar 2021
  • Terje tror på bedre tider for kinobransjen
    KINOLEVERANDØR29. januar 2021
  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Bond-filmen skal nå kinolanseres den siste dagen i september 2021
    FILMLANSERING26. februar 2021
  • 70-åring fortsetter som kinosjef til etterfølgeren er funnet
    NYTT OM NAVN26. februar 2021
  • Trailer: Luca
    TRAILER26. februar 2021
  • Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer
    FILMLANSERING25. februar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Den skyldige
Anmeldelse: Megalodon