• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Cinema Paradiso

KINOFILM : Cinema Paradiso

5
Karakter:

Konklusjon:

En varm film som omfavner den fulle bredden av livet. Det er ikke rart at denne filmen kommer tilbake på kino gang etter gang, i stadig nye utgaver, for man blir fort glad i karakterene og temaene er universale.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Cinema Paradiso
Alexander Istad
12. august 2018

Handling

Den fremgangsrike regissøren Salvatore Di Vita får høre at hans barndoms venn Alfredo er død, og minnene strømmer på. Salvatore ser for seg kinoen Paradiso hvor maskinisten Alfredo hersket i ensom majestet. Da Alfredo ble blind i en brann, overtok Salvatore oppgavene hans og et dypt vennskap oppsto mellom dem. Men Paradiso ble nedlagt og Salvatore forlot hjembyen med løfte om aldri å komme tilbake. Tross løftet vender Toto tilbake for å delta i Alfredos begravelse.

FILMFAKTA

Norgespremiere: (relansering): 03.08.2018
Regissør:
Guiseppe Tornatore
Produksjonsår: 1988
Skuespillere: Philippe Noiret, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Jacques Perrin, Antonella Attili
Musikk: Ennio Morricone
Språk: Italiensk
Spilletid: 2 t. 08 min.
Aldersgrense: 6 år
Distribusjon: Another World Entertainment

Endelig er Cinema Paradiso klar i en nyrestaurert 4K versjon, 30 år etter den trollbandt publikum for første gang.

Filmens handling er i hovedsak satt til en liten italiensk landsby i begynnelsen av 1950-tallet.

En liten gutt, Salvatore, finner sin livs store kjærlighet i en kinosal og vi følger hans oppvekst.

Filmen er i seg selv en kjærlighetserklæring til kino og den magiske verden man kan finne der.

Cinema Paradiso, som er navnet på kinoen, er et samlingssted for den lille landsbyen der Salvatore bor, og vi blir invitert inn i livene til de som gjester den.

Vi ser hele livsløpet blir representert, en liten baby ammes og en eldre mann dør, livet går sin gang. Vi ser små barn som får sitt første møte med en naken kvinnekropp, par som forelsker seg, røyking og drikking, krangling, roping og et ekte italiensk engasjement.

Denne kinoen var ikke et stille sted der man holdt seg for seg selv, men et samlingspunkt der man fritt kunne være seg selv.

Nøkkelscene fra Nuovo Cinema Paradiso.

Først får vi se Salvatore gjøre alt i sin makt for å komme seg inn i maskinrommet, for så å bli kjent med Alfredo, som blir en farsfigur i livet hans.

Det er nettopp dette forholdet som binder filmen sammen og som står for de dramatiske vendepunktene. Det er gjennom Salvatores øyner vi ser handlingen og etter 30 år i Roma, vurderer han nå å reise hjem til sin barndoms by. Mye av filmens estetikk farges av dette og med den lille landsbyen på avstand, ser oppveksten litt mer rosenrød ut enn virkeligheten.

Filmen virker tidvis hektisk og sprudlende og dette gjør at de rolige, myke scenene, med Ennio Morricone sin følelsesladde filmmusikk, gir mulighet til å stoppe opp og reflektere.

Historien er enkel og vi blir kjent med karakterene gjennom refleksjoner og observasjoner og ikke store overdådige scener som blir forklart i detalj. Det åpnes opp for at enhver seer bruker sin egen barndom og opplevelser, noe som gjør det hele så mye mer troverdig.

Filmen spår kinoens fall i en tid da hjemmeunderholdning blir tilgjengelig. I nyere tid har vi sett den tradisjonelle videobutikkenes bortgang da strømningstjenestene gjorde sitt inntog, så filmen er fortsatt relevant i dag.

Denne filmen gjorde noe med oss for 30 år siden, vi begynte å elske Italia, vi ble forelsket i kinomagien, men trenger vi denne filmen i dag og er det viktig at den har fått en 4K-scan?

Ja, dette er en film som har aldret seg godt, den føles relevant og temaene er så grandiose at de oppleves meget universale. Jeg er usikker på om det var nødvendig med en ny scan for min egen del, da minnene om denne filmen er så levende at i mitt hode så har den alltid sett så bra ut som dette. Det sagt, så lever vi i en alder der VHS- kvalitet på bildet har mistet litt av sin sjarm, så for den unge nye generasjonen av kinogjengere, så er det helt klart at dette ville blitt oppfattet som udatert med den gamle utgivelsen.

Scene fra Nuovo Cinema Paradiso.

Lyden er kanskje noe av det som kan virke litt negativt for dem som ser denne filmen for første gang. Den er ikke krystallklar og feilfri, som vi er vant med at de fleste filmer er i dag, men noe av lydeffektene er til sammenligning lik lydbildet i den norske varianten av Tre nøtter til Askepott – litt hanglete og nesten humoristisk. Sjarmen i dette er det som redder det inn igjen, for selv med disse bristene så klarer filmen ta tak i meg å gjøre meg til et følelsesmessig vrak mot slutten.

Teksturen i bildet og hver eneste scene er til å ta og føle på, det er noe veldig håndgripelig med alt. Her er blod, svette, tårer og en atmosfære som gjør at man sitter igjen med følelsen av å ha vært i rommet med skuespillerne, og blitt kjent med dem.

Dette er definitivt en film man bør se på kino, denne må deles og nytes med andre og ikke minst viser den oss den gleden det er og kunne le og gråte litt sammen.

Cinema Paradiso vant en Oscar for beste utenlandske film og ble tildelt juryens spesialpris i Cannes, så den ble fort til allemannseie og en moderne klassiker.

 

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinospillefilmtrailerVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
12. august 2018
Alexander Istad

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKinospillefilmtrailerVideo
  • Kinoelskernes favorittfilm får ny kinosjanse sommeren 2018 30.05.2018
  • Årets sommerklassiker fra AWE blir La Dolce Vita 17.04.2018

Siste saker fra ANMELDELSE

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye Lord of the Rings-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON26. februar 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Trailer: Sulis 1907
    TRAILER28. februar 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    ANMELDELSE25. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Den skyldige
Anmeldelse: Megalodon