• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    • Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Child’s Play

KINOFILM : Child's Play

2
Karakter:

Konklusjon

Child's Play (2019) setter ikke sterkt nok preg til å bli prioritert over andre tydelig bedre skrekkfilmer på markedet i dag. Godt utførte blodeffekter og et kult stemmeskuespill fra Mark Hamill er dessverre ikke nok til å skygge over at filmen halter betraktelig i et saktegående tempo med veldig lite engasjement.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Child’s Play
Kenneth Paulsen
Kenneth Paulsen
19. juli 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.07.2019
Sjanger: Horror / Grøsser / Skrekkfilm
Skuespillere: Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry, Tim Matheson, Mark Hamill
Regi: Lars Klevberg
Manus: Don Mancini, Tyler Burton Smith
Produsent: Chris Ferguson, Seth Grahame-Smith, David Katzenberg, Aaron Schmidt
Foto: Brendan Uegama
Musikk: Sara Kohlman
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 1 t 30 min.
Produksjonsår: 2019
Produksjonsselskap: Orion, MGM
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Flere blodige og nærgående drapsskildringer gjør at denne filmen får 15-årsgrense.

HANDLING

Karen tar med seg hjem et delvis defekt eksemplar av den høyteknologiske Buddi-dukken til sin sønn Andy som bursdagsgave. Dermed inviterer Karen ubevisst ondskapen inn i deres hjem. Nå gjelder det bare for Andy å få de voksne til å høre, så de kan stoppe dukken innen det er for sent.

Hi, I’m Chucky! Wanna Play? Nei, takk. 

Dukker …

De har vært i rampelyset innen skrekkfilm-sjangeren i mange tiår. Fra klovnedukken i Poltergeist (1982) til den syklende dukken fra Saw (2004) så har disse kalde og følelsesløse objektene skremt gud og hvermann nok til at folk med glede styrer unna porselensdukke-samlingen til bestemor når det årlige besøket byr seg.

Hva er det som gjør at disse dukkene bygger så mye frykt i folk? Vel, det er et tema for en annen gang. Det som er sikkert og visst er at disse dukkene innehar en massiv fanbase som ikke må undervurderes.

Hollywood står alltid klare til å appellere til denne fanbasen med å gjøre det de alltids gjør i disse moderne tider: Gjenskape klassikere.

Så da er det igjen duket for at de tar på seg bind for øynene og putter hånden sin dypt ned i «Hvilken film kan vi gjenskape» – esken, og filmen som sto for tur denne gangen var Child’s Play.

Regissert av norske Lars Klevberg så markerer  Child’s Play (2019) seg selv som den åttende filmen i Child’s Play-franchisen og den kategoriserer seg i den anledning som en nyinnspilling av den første Child’s Play fra 1988.

La oss først drøfte premisset. I den første Child’s Play fra 1988 var saken den at en såkalt Good Guy–dukke ble legemliggjort av seriemorderen og voodoo-praktikanten Charles Lee Ray. Charles blir så gitt i gave til lille Andy på åtte år og Charles prøver så å overføre sin sjel fra dukken til Andy.

I denne filmen derimot så er dette premisset ikke-eksisterende. I denne versjonen så møter vi Andy (Gabriel Bateman) som en tenåring som er boende i et stusslig leilighetskompleks med sin alenemor (Aubrey Plaza). Dukken derimot, som Andy får i gave av moren sin, er hovedsakelig  en høyteknologisk dukke-versjon av Amazon sin Echo & Alexa. Familier verden over fråtser over dette dukkeproduktet og de har hele sitt teknologiske liv synkronisert gjennom dukken.

Dette konseptet hadde veldig potensial.

Bare tanken på at en dukke som kontrollerer bilen din, TV-en din og miksmasteren din brått snur på krona og blir en blodtørstig massemorder gir meg frysninger. Men utførelsen av dette konseptet var mindre bra. Vi får en og annen blodig draps-scene med kule og forseggjorte effekter, men helhetlig ble dette litt for mye i det cheesy territorium for meg.

Nå skal det sies at Child’s Play-filmene er kjent for sin «tongue-in-cheek» humor og jeg føler at fans av disse filmene absolutt vil finne underholdningsverdi her. Men for meg som liker min skrekk litt mer tankevekkende og jordnær så må jeg nok melde pass her. Mot sin tredje akt så dukket det opp situasjoner som fikk lattermusklene til å jobbe, men jeg lo dessverre av filmen, og ikke med.

Chucky-dukken har også fått en mild makeover hvorav han i denne filmen har mer robot-aktige fakter kontra hans mer humanoide fakter fra tidligere filmer.

Skuespillet her er ikke annet enn det man forventer i en film som denne, men høydepunktet er absolutt Gabriel Bateman som Andy. Han er dessverre omringet av generiske og forutsigbare karakterer som kun er tilstede for å gi filmen en høy kill-count. 

Fans av disse filmen vet jo at mye av sjarmen bak Chucky-dukken er stemmen hans. Brad Dourif har i alle disse år gitt Chucky den ikoniske, sarkastisk og humoristisk stilen som fansen elsker, men av en eller annen grunn så returnerte ikke han som stemmen til Chucky i denne filmen. Hvem fikk vi istedet? Ingen annen ringere enn Mark Hamill.

Mark Hamill har i mange år lånt gullrøsten sin til utallige prosjekter og ved siden av Star Wars så velger jeg å tro at det er stemmeskuespill de fleste kjenner han fra. For meg så var han det beste aspektet med denne filmen. Han har en slik barnslig og leken atmosfære i stemmen han gir Chucky og plassert i riktig situasjon så var dette meget effektivt og nervepirrende.

Child’s Play (2019) er absolutt ikke det verste jeg har sett, men jeg klarte ikke å la være å sitte og tenke på hvordan dette konseptet kunne blitt gjort så mye bedre.

Denne filmen har rett og slett ikke nok kjøtt på beina til å bli prioritert over andre nylig utgitte skrekkfilmer. Den har overraskende nok en lengde på en og en halv time, men det føltes ut som en evighet grunnet lange scener uten mye energi.

Friends! It was not the end in 1988!

Relaterte sakerAnmeldelseChild's PlayForsidenKinoSkrekkfilm
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. juli 2019
Kenneth Paulsen
Kenneth Paulsen

Kenneth er til daglig teknisk ansvarlig for ODEON Sarpsborg.

Relaterte sakerAnmeldelseChild's PlayForsidenKinoSkrekkfilm

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Blackbird

John Berge13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation

Kaisa Waldenstrøm Breiland13. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Spionens kone

Torbjørn Grav4. april 2021
Les mer

Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya

Anne Helen Houg26. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Zack Snyder’s Justice League

Matias Kjølstad24. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: Silk Road

Torbjørn Grav19. mars 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Etter over fem måneder med stengte Oslo-kinoer har filmpremierene tårnet seg opp
    KORONAVIRUSET19. april 2021
  • Ny trailer: Fast & Furious 9
    TRAILER16. april 2021
  • Jones … Indiana Jones. Her er det vi vet om Indiana Jones 5.
    FILMPRODUKSJON15. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Løvenes konge (2019, originaltale)
Anmeldelse: Det siste kuppet