• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Cezanne & Zola

KINOFILM : Cezanne & Zola

3
Karakter:

Konklusjon:

Cezanne & Zola er en lettbeint film som ikke helt klarer å trekke ut de sterkeste trådene fra historien og bruke de for det de er verdt, men det er likevel en kompetent film, selv om den har lite nytt å bidra med og minker på særpreg. Dette er en film som helst anbefales til de som har en interesse for kunstnerne filmen er basert på, men utover dette har filmen lite spennende å by på.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Cezanne & Zola
Aleksander Koren
23. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.06.2017

Originaltittel: Cezanne et moi

Sjanger: Biografi/drama

Skuespillere: Guillame Canet, Guillame Gallienne, Alice Pol, Deborah Francois

Regi: Daniele Thompson

Manus: Daniele Thompson

Produsent: Albert Koski, Ardavan Safaee, Vivien Aslanian, Alain Terzian, Bastien Sirodot, Florian Genetet-Morel, Gilles Waterkeyn, Nadia Khamlichi, Romain Le Grand

Foto: Jean-Marie Dreujou

Musikk: Eric Neveux

Nasjonalitet: Frankrike

Språk: Fransk

Lengde: 1 t. 49 min.

Produksjonsår: 2016

Produksjonsselskap: G Films, Pathe, Orange Studio, France 2 Cinema, Umedia, Alter Films

Distribusjon: Another World Entertainment

Aldersgrense: Tillatt for alle

Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å ha skadelig virkning på de yngste.

HANDLING

Historien om vennskapet mellom kunstlegendene Emile Zola og Paul Cezanne og hvordan de glir fra hverandre senere i livet.

I Cezanne & Zola spiller Guillame Canet (Tell No One) og Guillame Gallienne (Marie Antoinette) de to franske kunstnerne Emile Zola og Paul Cezanne.

Zola er en forfatter som opplevde suksess tidlig i sin karriere, og Cezanne en maler som i ettertid har fått de fleste av sine verk utstilt, men som lenge slet med å finne anerkjennelse for kunsten sin.

Cezanne & Zola er historien om disse to kunstnerne som var venner fra barndommen og gjennom hele livet, til tross for mye turbulens mellom dem. I barndommen fant de hverandre gjennom sin lidenskap for kunsten, og inspirerte hverandre til å gjøre sitt beste og satse på livet som artister – Cezanne som maler, og Zola som forfatter.

Filmen introduserer oss for disse to karakterene gjennom hva som er tilsynelatende deres siste møte i livet. Det er tydelig at det har gått lang tid siden de sist så hverandre, og at det finnes mye historie bak dem. Det en spenning i forholdet mellom de to, til tross for at det tydelig også er en gjenforening av to veldig nære venner.

Etter åpningsscenen hvor de to hilser på hverandre for første gang på lenge, hopper vi tilbake i tid hvor vi får en kort skildring av barndommens år. Her møtes de to på skolen og finner raskt tonen sammen, og hvor de utvikler en brennende lidenskap for kunst. Vi får kun en rask og overfladisk skildring av barndommen. Jeg ville likt det bedre om filmen hadde holdt seg litt lenger i denne perioden, slik at vi kunne fått et grundigere inntrykk av hvordan disse to unge menneskene fant nettopp inspirasjonen og lidenskapen for kunsten de skulle skape.

Filmen beveger seg heller raskt inn i den tidligere voksenalderen for de to vennene, hvor de har satset på kunsten og Zola raskt skaper seg en karriere, mens Cezanne ennå sliter med å få det til å gå rundt, og har et spent forhold til sin far. Det blir også introdusert et slags trekantdrama mellom Zola, Cezanne og en kvinne som først er sammen med Cezanne, men som etter hvert ender opp med å gifte seg med Zola. Dette, kombinert med ubalansen og sjalusien som oppstår ved at Zola får anerkjennelse tidligere enn Cezanne, bidrar til at stemningen mellom de to blir mer og mer spent, og at de sjelden treffes i sine senere år, til tross for de varme følelsene de hadde for hverandre.

Cezanne & Zola er nokså tilfredsstillende regissert av Daniele Thompson, men filmen lider av at den aldri finner en ro, og at den aldri tør å forholde seg grundig til det den presenterer. Hver gang filmen viser en ny problemstilling, hopper vi raskt videre til neste punkt. Historien klarer således aldri å virkelig treffe en nerve, eller gi oss forståelse for hvor inspirasjonen til den store kunsten disse personene skapte faktisk kom fra. Filmen klarer ikke overbevisende nok å kommunisere hvorfor disse to kunstnerne setter hverandre så høyt, hvorfor de holder sammen i tykt og tynt, til tross for Cezannes sjalusi og til tider motbydelige oppførsel samt Zolas nedverdigende tanker om Cezanne.

Til tross for å være en lite overbevisende historie som ikke helt klarer å finne rytmen, er Cezanne & Zola likevel en nokså fornøyelig opplevelse i kinosalen, kanskje mest for de som allerede har en interesse for disse kunstnerne og derfor har interesse av å se en biografisk film om dem. Filmen er best når den skildrer diskusjoner om kunsten, samt den faktiske utførelsen av kunsten i de vakre omgivelsene i miljøet rundt Zola og Cezanne, om det er i Paris eller i vakre naturlandskap. Spesielt noen flotte nærbilder av malerustyr og manuskripter i bevegelse under fargerike omgivelser, skiller seg ut som fine øyeblikk.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. juni 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Transformers: The Last Knight
Anmeldelse: All Eyez On Me