• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: C’est la vie!

C'est la vie! er bare middels vellykket mener KINOMAGASINETs anmelder.

KINOFILM : C’est la vie!

3
Karakter:

Konklusjon:

C’est la vie! er en nokså god film med mange fellestrekk med regissørduoens forrige film De urørlige, som gjorde storsuksess blant publikum og kritikere verden over. Den har en rekke karakterer som blir satt i en rekke morsomme situasjoner, men den mangler den dybden og varmen som gjorde De urørlige til en unik filmopplevelse, og derfor blir C’est la vie! en ganske skuffende og bare middels god film om alt som kan gå galt under en bryllupsfeiring.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: C’est la vie!
Aleksander Koren
6. februar 2018

FILMFAKTA

Originaltittel: Le sens de la féte
Norgespremiere:
 02.02.2018
Sjanger: Komedie
Skuespillere: Gilles Lellouche, Suzanne Clement, Jean-Paul Rouve
Regi: Olivier Nakache, Eric Toledano
Manus: Olivier Nakache, Eric Toledano
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 t. 55 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Gaumont, Quad Productions
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen scener som antas å virke skadelig på de yngste.

HANDLING

For brud og brudgom er det den viktigste kvelden i deres liv, men for cateringfyren Max, fotografen Guy og entertaineren James er det en kveld som alle andre. Vi følger en bryllupsfest, men gjennom øynene til de som gjør denne festen til en virkelighet. Og selvfølgelig går ikke ting som forventet.

C’est la vie! er den nyeste filmen til regissør-duoen Olivier Nakache og Eric Toledano, som sto bak den enorme suksessen De urørlige (2011).

De urørlige ble en så stor slager blant både publikum og kritikere at duoen har mye å leve opp til med dette nye bidraget til filmverdenen.

Med C’est la vie! (også kjent som La sens de la fête) forsøker de seg i utgangspunktet på den samme formelen, den samme type varme, vennlige og morsomme film som De urørlige vant så godt med, men uten å bli like vellykket.

I åpningsscenen møter vi bryllupsplanleggeren Max, som konfronteres av et kundepar som mener bryllupet kommer til å koste for mye og ønsker å kutte noen unødvendige detaljer. Dette er en vellykket og morsom åpningsscene hvor vi Max viser hvordan kundene verken setter pris på det han gjør eller har noen som helst forståelse for hva planleggingen av et stort arrangement faktisk innebærer, gjennom et humoristisk innslag av et sarkastisk og tørt svar.

Likevel er ikke Max den mest profesjonelle innen faget skal det vise seg gjennom resten av filmen, noe som blir kilden til de mange komiske øyeblikkene som vil oppstå.

Filmen er først og fremst en vennlig komedie som forsøker å få deg til å le og kose deg gjennom filmens spilletid – og dette lykkes den med, stort sett. Her er det mange nydelige små humoristiske øyeblikk pepret gjennom hele filmen, en mengde situasjonskomikk og fiffig dialog. Det som kanskje fungerer noe dårligere er selve helheten i filmen. Det er som nevnt mer enn nok av flotte små øyeblikk, men de store øyeblikkene uteblir.

Ensemblet i C’est la vie!.

Filmen preges av et presist, men likevel sprudlende filmspråk som hjelper til med å underbygge den varme og lettsinnede stemningen filmen forsøker å sette deg i. Spesielt gode er noen raske sekvenser hvor hovedkarakterene beveger seg mellom en rekke forskjellige rom hvor kameraet hastig følger etter og fanger opp kaoset som foregår i disse rommene, med frisk jazzmusikk på lydsporet. Disse sekvensene minner litt om de vi fant i Birdman (Iñárritu, 2014), men uten like stor slagkraft her. Det finnes også en kreativ og spennende sekvens mot slutten som jeg ikke skal avsløre, men som uten tvil er med på å løfte filmen da den begynner å miste litt av spenningen etter hvert.

Bortsett fra disse sekvensene føles filmen litt regiløs, hvor kameraet simpelthen er tilstede for å fange opp situasjonskomedien og skuespillerne har hovedansvaret for formidlingen. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, da komedier ofte hviler på skuespillerprestasjoner og gjerne improvisasjon, men i C’est la vie! føles det som noe mangler.

Vi presenteres for en rekke karakterer, en rekke situasjoner, og en rekke humoristiske innslag, men det er lite som fester seg som særdeles minneverdig. Vi kommer ikke tett nok på karakterene til å virkelig bli kjent med dem, noe som hadde hjulpet i situasjonskomedien karakterene blir plassert i.

Det største ankepunktet jeg har mot filmen er at den mangler det som gjorde De urørlige så vellykket.

Begge filmene har mange morsomme scener, men bare De urørlige har dype og varme karakterskildringer som forløses i et rørende vennskap som bygges gjennom filmens handling. I C’est la vie! blir vi verken kjent med eller glad i noen av karakterene på samme måte.

Når filmens tredje akt preges av dramatikk og deretter forsoning, er det vanskelig å bry seg på den måten filmen ønsker at du skal bry deg, fordi, til tross for filmens mange gode øyeblikk har ikke manuset evnet godt nok fokus på helheten i historien.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
6. februar 2018
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Coco
Anmeldelse: The Florida Project