• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Cars 3

En treer som står seg til en god firer, mener KINOMAGASINETs anmelder om Cars 3.

KINOFILM : Cars 3

4
Karakter:

Konklusjon

På tredje forsøk har Pixar/Disney levert en bil-film som nærmer seg den gode Pixar-standarden: Fartsfylt animasjon, engasjerende story og artige sidekicks. Det er den kvinnelige bil-rollen som har den gode storyen og ikke den røde racerbilen Lynet Mac Queen. Men filmen er ikke et kreativt overflødighetshorn som andre Pixar-filmen kan være, dessuten er deler tematikken kanskje litt voksen for filmens hovedmålgruppe.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Cars 3
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo
3. september 2017

FILMFAKTA

Norsk tittel: Biler 3
Norgespremiere: 01.09.2017
Sjanger: Animasjon Familiefilm
Skuespillere: Owen Wilson, Cristela Alonzo, Chris Cooper
Norske stemmer: Espen Sandvik, Jenny Skavlan, Petter Schjerven, Bjørn Skagestad, Jan Erik Larssen, Even Bergan, Samantha Skogrand, Nicolay Lange-Nielsen, Eldar Vågan, Christoffer Staib, Lise Mæland, Atle Gulbrandsen, Kirsti Grundvig, Christian Greger Strøm, mfl
Regi: Brian Fee
Manus: Kiel Murray Bob Peterson Mike Rich
Produsent: Kevin Reher John Lasseter
Foto: Jeremy Lasky Kim White
Nasjonalitet: USA
Lengde: 1 t. 48 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Pixar Animation Studios Walt Disney Pictures
Distribusjon:  The Walt Disney Company Nordic
Aldersgrense:  Tillatt for alle

HANDLING

Det er tre historier: Den filmselskapet selger er den om hvordan racerbilchampionen Lynet McQueen kommer tilbake til racerbanen etter ulykke og harde motstandere.

Den viktigste historien handler om hvor vanskelig det er å lykkes på guttas bane, for en liten gul trener-jentebil.

Og så er det også en historie om hvordan penger ødelegger for bilsporten.

Jeg elsker animasjon generelt, og spesielt Pixar-filmene har jeg altid hatt stor sans for.

I 2006 ble feelgood-filmen Biler utgitt, og tok seerne verden over med storm.

I 2011 kom Biler 2 og den ble slaktet av de fleste anmeldere for å være en masete, barnslig og en tom oppfølger laget for å selge mer leketøy. Altså ikke en film med historien i sentrum slik Pixar har for vane. Her var det mye mer Disney-business enn Pixar-kreativitet.

En morsom detalj er at kritikken de fikk om mammon-dyrking er innbakt i historien i Biler 3. Animasjonen er intelligent og fartsfylt, birollene er morsomme og ja, det ER nok historie til også å engasjere en voksen publikummer, om du ser bort i fra de delene av filmen med masse biler som konstant børner rundt en bane.

Dette er ikke Rocky-film-storyen om en gammel champion, altså racerbilen Lynet McQueen (originalstemme: Owen Williams, norsk stemme Espen Sandvik), som skal trenes tilbake til ringen som engasjerer meg. Derimot mener jeg hovedhistorien handler om sidekicket, den kvinnelige treneren Cruz Ramirez (originalstemme Cristela Alonzo, norsk stemme Børning-stjernen Jenny Skavlan).

Filmen har to ekstremt viktige replikker som jeg håper alle foreldre bruker bevisst for å gjøre sine håpefulle til menn og kvinner for framtiden. Den gule jente-bilen Cruz avslører for helten Lynet at den gangen hun fulgte drømmen sin og møtte opp til start i sitt første bilrace så skjønte hun at hun var annerledes enn de andre guttebilene, og at hun ikke var skapt til å være racerbil. Hun kjørte fra banen uten en gang å prøve, og ble trener i stedet.

– Jeg trodde at jeg aldri kunne vinne. Når begynte du å tro at du kunne klare det? spør Cruz.
– Jeg har aldri tenkt over at jeg ikke kunne, svarer Lynet.

Når i tillegg både sjefen hennes, og en ufyselig ung slabbedask av en vinnerbil, bruker åpenbare mannlige hersketeknikker overfor den unge Cruz så er det lett å merke en feministisk klang i denne historien. I tillegg er jo Cruz latino med mulighet for dobbel diskriminering. Dette er en film til alle jenter som vil bli en vinner på guttas arena. Og til gutta som prøver å hindre dem. Lynet ender opp med å ta noen overraskende valg, så på den måten er hans historie også interessant.

Disney har i mange år prøvd å følge med i tiden for å tilfredsstille amerikanske likestillingsidealer. Jeg syns Biler 3 på en kul måte tar opp den skjulte diskrimineringen i vår del av verden.

Hvem av disse tror du vinner det siste racet?

Selv om animasjonen er en nytelse å se på, så flommer ikke denne filmen over av kreative påfunn. Mye vrooom i lydbildet, og musikken er stort sett gamle låter om igjen.

Best på både action og overraskende vendinger er racet på «Demolition-banen». Der finner vi også den vanvittige Miss Fritter, et vrak av en skolebuss som er den mest fryktede og nådeløse kræsjeren. Kult også når Cruz og Lynet kjører med gamle-kara i skauen. Men generelt sett er ikke filmen et overflodshorn av oppfinnsomhet vi er vant til i de virkelig gode Pixar/Disney-filmene som Wall-E eller Shrek.

Jeg er også litt usikker på hvilken aldersgruppe denne filmen egentlig passer for? Mye voksent språk, en tematikk som mest handler om 40-årskrisa og noen kjedelige scener med mye prat og bil-statistikk. Kanskje de har laget den for de 6-7-8-åringene som så Biler og nå har blitt rundt 20? Unge pappaer som har sine sønner for seg selv vil sikkert ta seg en tur på kino for å se denne filmen, men jeg synes også at mammaer bør ta med både sønner og døtre.

De sjarmerende snakkende bilene treffer hjertet til mange barn, også andre enn de små nerdene som virkelig KAN noe om bilrace.

Filmen ble sett med originaltale og anmelderen betalte billetten selv hos Nordisk Film Kino Saga i Oslo.

Relaterte sakeranimasjonsfilmAnmeldelsebilerDisneyfamiliefilmfilmForsidenKinoPixar
Kommentarer:
Vis kommentarer (1)
ANMELDELSE
3. september 2017
Hanne Grasmo
Hanne Grasmo

Journalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET.

Relaterte sakeranimasjonsfilmAnmeldelsebilerDisneyfamiliefilmfilmForsidenKinoPixar
  • Ny trailer: Cars 3 05.12.2016

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: 47 Meters Down
Anmeldelse: The Hitman’s Bodyguard