• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

: Black Milk

4
Karakter:

Konklusjon:

Dette er en film jeg vil anbefale. Den har god driv, er vakker og fra en kant av verden vi ikke så ofte får se på denne måten. Dette er også en ung og lovende regissør med kraft i avsparket.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)
Anne Helen Houg
2. desember 2020

En mongolsk kvinne som er desillusjonert over Vesten, vender tilbake til hjemlandet for å besøke søsteren i Uisenma Borchus seksuelt frigjorte drama om steppene. Det hellige feministiske budskapet om at kvinnekroppene tilhører dem, er eksotisk dramatisert i den tysk-mongolske Black Milk (Schwarze Milch). Historien om to søstre blant nomader som bor på de mongolske slettene er sett med øynene til en vestlig lokal kvinne. Man opplever med kulturelle forventninger i en fortelling om seksualitet og grensene for kvinnekraft der det er tradisjonene som rår.

FILMFAKTA

Premiere hos: Film fra Sør 2020. Ble vist under filmfestivalen i Berlin, 2020.
Originaltittel: Schwarze Milch
Skuespillere: Gunsmaa Tsogzol, Uisenma Borchu, Terbish Demberel, Franz Rogowski, Borchu Bawaa
Sjanger: Drama
Regi: Uisenma Borchu
Nasjonalitet: Tyskland / Mongolia
Aldersgrense med begrunnelse: 18 år
Filmen inneholder en scene med et seksuelt overgrep, og får derfor 18-årsgrense.
Språk: tysk/mongolsk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Uavhengig distribusjon

HANDLING

Wessi forlater livet sitt i Tyskland for å finne søsteren sin, og folket sitt blant nomadene i Mongolia. Her utfordrer hun konvensjoner - og taper hjertet sitt til den ensomme

Etter mange år i Tyskland, kommer en mongolsk kvinne hjem til søsteren sin og landet sitt.

Black Milk utspiller seg i de landlige områdene i Mongolia og viser skjønnheten ved et liv på de duvende grønne slettene og i den golde ørkenen.

Men blant alt det vakre finnes også sammenstøtet mellom to kulturer og to kjønnsidentiteter som legemliggjøres av de to søstrene som passende kalles Ossi og Wessi.

Hoveddynamikken skjer naturlig nok mellom de to søstrene. Instinktive blodsbånd tar opp kampen mot den kulturelle avgrunnen som har oppstått mellom dem alle de årene den ene har bodd i vesten.

Søstrene påvirker hverandre på uventede måter der de snakker om skjønnhet, fantasier og forelskelse. Regissør Uisenma Borchu fikk inspirasjon til filmen fra et bilde av kusinen sin (som faktisk spiller Ossi) der hun står i ørkenlandskapet i Mongolia. Hun tenkte «hva hadde det blitt av meg om jeg ikke hadde emigrert til Tyskland?» Og hvilke spor har Mongolia etterlatt i meg?

En scene fra filmen Khar Suu. På engelsk Black Milk. 

Black Milk er en svært personlig beretning fra den tysk-mongolske regissøren Uisenma Borchu. Hun flyttet selv til Tyskland da hun var 4 år, og har siden studert ved Mainz University og har jobbet som journalist, skuespiller og i denne dramafilmen er hun hovedrolleinnehaver, regissør, manusforfatter og produsent. I Black Milk spiller hun Wessi, lillesøsteren til Ossi – som i alle de årene som Wessi har bodd i Tyskland har levd sitt nomadeliv hjemme i Mongolia.

Filmen utfordrer seksuell og kjønnslig selvstendighet i et tradisjonelt miljø. Dette er ikke første gangen Borche utforsker følelsen av å være en fisk på land. Det gjorde hun også i sin debutfilm Don’t Look at Me That Way. En av disse fremmedgjørende faktorene er kvinnen som uttrykker sin seksualitet fritt.

Som i sin debutfilm leker Uisenma Borchu også her med sensualitet på en litt subtil måte. Svart melk fremstår mer moden enn hennes debutfilm da dette frigjorte perspektivet føles mer som en naturlig del av historien om den vestliggjorte søsteren som nekter å følge de tradisjonelle direktivene om kvinners rolle. Hun frigjør også gradvis sin steppebundne søster, og de ender mer som et slags speil av hverandre.

Dette er en poetisk og tidvis symboltung film og tittelens tema rommer mange aspekter. Ideen om svart melk, som Wessi selv sier, blir den ultimate provokasjonen. Den uttrykker de mørke hemmelighetene man bærer rundt på, de ulovlige tankene og seksuelle ønskene. Gitt den essensielle rollen melk har, er den både er et symbol på moderskap og selvfølgelig grunnlaget for de fleste matvarer man tilbereder på daglig basis. Slik ser man koblingen mellom tittelen og filmens tema.

«For meg er alt det svarte noe du ikke ser, eller kjenner igjen. Du tror den åpenbart er hvit, melken som kommer ut av brystet, men faktisk finnes en kraft du ikke gjenkjenner som mann, – eller faktisk ikke alltid selv som kvinne heller, men man finner den dypt der inne. For meg er det svart. Derfor resonnerte jeg ikke mens jeg skrev manuset – det strømmet bare ut av fantasien min, fra hjertet mitt,» sier Uisenma i et intervju med Panorama.

Som den intellektuelt skolerte Wessi kan Borchu være litt abstrakt og mystisk på skjermen, mens amatørskuespillerinnen Gunsmaa Tsogzol har en vinnende spontanitet som gjør det lett å identifisere seg med Ossi.

Som alle gode slettemenn er Terbish Demberel sterk, stille og klok i rollen som Terbish. Terbish er en slags eldre, ugift «bygdeoriginal» som Wessi finner seksuelt tiltrekkende og han kommer under huden hennes. Franz Rogowski (Undine og Victoria) spiller den mildt sagt usympatiske kjæresten som Wessi forlater i Tyskland. Ved hjelp av denne karakteren dekonstruerer hun briljant sitt liv i Tyskland, dominansen av det mannlige kjønnet, og den nært koloniale avvisningen av hennes ønske om å besøke søsteren i Mongolia, et land hun forlot som et lite barn. Dette legemliggjorte oppgjøret med Tyskland er forårsaket av nynazistenes aksjoner mot innvandrere i dagens Tyskland som Borchu selv har opplevd. 

«Menn kan du finne overalt», sier Wessi. «Og de er alle like.»

At Wessi befinner seg i Mongolia er et tegn på hennes indre styrke og besluttsomhet, egenskaper som vil være til nytte så vel som en hindring. Man kan nesten få en TV Norge sin Alt for Norge-assosiasjon, der Wessi på død og liv skal prøve alle elementer ved sin egen herkomst, enten det passer seg eller ikke. Men der vi som TV seere kan le litt av norskamerikanerne på skjermen, tar ikke alltid de mongolske nomadene Wessi sitt frimot med like lett hjerte. Det er her filmen virkelig utmerker seg når den portretterer hvordan Wessi prøver å integrere seg med fødselslandet sitt. Den store overraskelsen er hvor tysk hun er!

Dette er en veldig fysisk film som ikke er fri for sjokkerende scener, inkludert plagsomt realistisk slakting av to geiter. Når ulvedrepte sauer og deres råtnende kropper blir grundig dokumentert kan det gjøre vondt for en dyreglad seer. Samtidig er det vakkert å se hvordan dyrene, til og med de giftige slangene, blir respektert hos nomadefolket. Intet liv skal gå unødig tapt, det kan bety ulykke.

For det norske publikummet kunne vel kulissene neppe være mer eksotisk enn de mongolske fjellviddene, med sine yurts (telt), drikkeleker og ritualer. Men det er ikke mye overdreven eksotisk etnografi å spore her. Man kan på et vis merke at dette samfunnet er skildret gjennom et tokulturelt blikk og at det er kjærlighet i formidlingen. Borche er glad i hjemmelandet sitt, det er det ingen tvil om!

Det er en skurrende voiceover-fortelling som leker med perspektiver, og bruk av allegori kan noen ganger overlate lite til fantasien, spesielt når det gjelder geitene og hestene. Det er en voldtektsscene som kanskje blir litt for tvetydig til å ha den innvirkning den burde, men det levnes ingen tvil om er at styrken til patriarkatet er overalt. Det er mye bruntoner i fargepaletten. Borchu ønsket å gi et røft og realistisk bile av nomadenes liv. Det finnes ingen avstand mellom dem og oss i denne filmen. Derfor er det også sparsomt med musikk i denne filmen.

Rollebesetningen består av amatørskuespillere fra det nomadiske samfunnet, familie og venner av Uisenma i Mongolia, kanskje derfor blir dynamikken mellom Wessi og hennes folk troverdig og full av spennende nyanser. Dette er et unikt perspektiv på kino, men et som vil bli gjenkjent av alle som føler seg annerledes på grunn av sin arv og som har føttene i to forskjellige båter som tilsynelatende reiser i hver sin retning.

Det hellige feministiske budskapet om at kvinnekroppen tilhører deg , er eksotisk og effektivt dramatisert. Det tekniske arbeidet er varmt og moderne, og forsterkes med at fotografen Sven Zellners veksler mellom nydelig natur og en drømmeaktig intimiteten hos kvinnene innendørs og i deres fantasier. Zellner tilbyr også en mørkere og mer rå utsikt fra dette landet enn den som ofte er romantisert på film. Bruken av lette jump cut fremskynder handling og følleser på en harmonisk måt  og Borchu finner en rett avslutning på historien som er sensitiv og berørende.


Black Milk digitalt under Film fra Sør 2020-festivalen. Mer informasjon her.

Relaterte sakerdramaFestivalForsidenMongoliaTyskland
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
2. desember 2020
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte sakerdramaFestivalForsidenMongoliaTyskland

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: The Whistlers
Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)