• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Beau Is Afraid

KINOFILM : Beau Is Afraid

4
Karakter:

Konklusjon:

Beau Is Afraid er en rik og særegen film, som hadde hatt godt av å bli kortet ned, og fått litt strammere struktur i midtpartiet. Det er likevel mye godt å innta her for filmentusiaster, og jeg følger spent regissør Ari Aster videre på ferden.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Beau Is Afraid
Terje Thomassen
26. april 2023

Beau Is Afraid er virkelig en film utenom det vanlige!

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 28.04.2023
Skuespillere: Joaquin Phoenix, Nathan Lane, Patti LuPone, Amy Ryan, Kylie Rogers, Parker Posey, Stephen McKinley Henderson, Hayley Squires, Michael Gandolfini, Zoe Lister-Jones, Richard Kind
Sjanger: Komedie / Drama / Spenning / Horror
Regi: Ari Aster
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år. Inneholder realistiske, autentiske eller nærgående skildringer eller innslag av Beau.
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2023
Distributør: Another World Entertainment

HANDLING

Beau Wasserman (Joaquin Phoenix) er en angsfull mann i 40-årene, som stadig vekk får «new cool drugs» av sin terapeut. Beau lever isolert i en stinkende bygård, hvor han leier en leilighet, dette selv om moren er en søkkrik forretningskvinne. I gata der han bor råder vold og kaos, blant annet finner man den tatoverte galningen som alltid står klar til å rane Beau for hans siste innkjøp av medisiner, og den nakne knivmorderen er også i nærheten. Beau ønsker nå å besøke sin mor som bor langt unna, men uforutsette saker skjer …

Skrekkelig lang! Denne filmen var visstnok fire timer, men er nå «knapt tre»!

Ari Aster har regien på Beau Is Afraid, som er selskapet A24 sin største produksjon. Selve innspillingen ble gjort ferdig i 2021. Aster har litt til felles med Terrence Malick i at han liker filmene sine lange, og Beau Is Afraid er altså forkortet med en hel time. Selv da er den lang!

Aster foretrekker å bruke lang tid på å klippe/bearbeide filmene, noe Malick også gjør, derfor kom den ikke på kino før i 2023. Aster har «begått» to skrekkfilmer (langfilmer) tidligere, Hereditary (2018) og Midsommar (2019).

Joaquin Phoenix som Beau Wassermann.

Jeg har mye godt å si om denne filmen, men jeg hadde ønsket at det «ufokuserte» midtpartiet ble trimmet mer. Dette er partiet hvor Beau ankommer huset til Grace (Amy Ryan) og Roger (Nathan Lane), som har en utfordrende tenåringsdatter (Kylie Rogers) og en krigsveteran boende i campingvognen i hagen (Denis Ménochet).

Filmen har mange filmatisk flotte øyeblikk, det er ingen tvil om det. Man kan se tydelige spor fra The Wizard of Oz (1939), med Judy Garland. Her har Aster fått med seg Cristóbal León og Joaquín Cociña, animatører fra Santiago, Chile.

Denne miksen av mennesker og animasjon fungerer bra, for Beau er jo en mann med vrangforestillinger og sterke nevroser. Stort sett er han handlingslammet, og når han får panikk så foretrekker han å hoppe gjennom glassdører og vinduer, før han løper videre til han smeller inn i en gjenstand så det suser.

Animasjonene, og andre forunderlige kreasjoner, gjør oss da klar over at vi her har med en mann som ikke har oversikt over hva som er virkelighet, og hva som er hans egen fantasi.

Klare referanser til Oz.

Aster har antageligvis også latt seg inspirere av La Cité des enfants perdus (1995), en film av Jean-Pierre Jeunet og Marc Caro, dette i sluttpartiet av filmen.

Det er altså noe å sette tennene i Beau Is Afraid, men man må være tålmodig og åpen for det meste. Her er det ingen rett linje mot målet, ingen action-drevet Tom Cruise film hvor helten er tøff, og handlingen heroisk. Nei, dette handler om en angstfull mann som fortsatt går i sine stripete piqueskjorter fra 80-tallet. Han er en utrent hypokonder i tillegg til alt det andre, og er kanskje en mann bare en mor kan elske?

Mor og sønn: Patti LuPone som Mona Wassermann og Joaquin Phoenix som Beau Wassermann.

Her får Beau litt pleie og omsorg av Grace (Amy Ryan), som forårsaket skadene han har på kroppen.

Men så er det nå engang slik at mor (Patti LuPone) er en kald forretningskvinne som ikke kan elske. Så det er vel ikke rart at Beau sliter, dessverre. Og faren vet han ikke hvem er. Vil han finne det ut i løpet av sin ferd mot mor?

Dette med mor og sønn-problematikk finner vi også igjen i Ari Aster sin første langfilm, Hereditary, med Toni Collette, Gabriel Byrne, Milly Shapiro og Alex Wolf. Hereditary er en ren skrekkfilm, en riktig så grusom en, og trappen opp til loftet fra den filmen, finner vi også igjen i Beau Is Afraid. Og loftet med det som skjuler seg der, jeg røper ikke mer … Men den mest foruroligende filmen Aster har laget er Midsommar, det som skjer i den er ikke for de angstfulle, for å si det slik. Og noe sentralt og ekkelt som skjer i den filmen, kan vi også finne igjen i Beau Is Afraid.

Best å holde sengen i dag …
Nå skal det sies at Beau Is Afraid ikke er en skrekkfilm, men en kombinasjon av flere sjangre. Så man trenger ikke la seg skremme bort hvis man ikke hadde sans for Asters to første filmer. Disse er dog meget stramt og lekkert regissert, og det er det som jeg tidvis savner i Beau Is Afraid. Jeg forstår jo at regien skal gjenspeile Beau sitt forvirrede sinn, men likevel synes jeg at spesielt det midtre partiet er litt for ufokusert til at jeg kommer opp på fem i terningkastet.

Og så må vi se nærmere på hovedrolleinnhaveren, selveste Joker, Joaquin Phoneix. Jeg kunne ha ramset opp en rekke filmer hvor jeg synes han gjør en strålende innsats, for dette er en kvalitetsskuespiller.

Hvordan håndterer han så det komiske aspektet i filmen? Vel, her er han ikke helt på topp synes jeg, men forvirret og desperat tar han på kornet. For jeg har sett andre menn på livsendrende reiser i filmer, som Jack Nicholson i About Schmidt (2002) og Bill Murray i Broken Flowers (2005), og mot dem kommer Phoenix til kort i det «komiske anslaget», mimikk i ansiktet og slapstick.

Phoenix spiller også på sitt minst gode i huset til Grace og Roger. Nathan Lane er jo en kjent komiker, sist kjent fra Only Murders in the Building (2021 –), og innehar rollen som den eksentriske kirurgen Roger, men dynamikken mellom ham og Phoenix finner ikke den riktige timingen.

Filmen har selvfølgelig et stort antall flere skuespillere, og mange scener med finurlige detaljer, men de må man gjerne oppleve selv. For det er ingen tvil om at Ari Aster er en regissør som jeg ønsker å følge videre. Han har sitt særegne språk, han krever mye av tilskueren, og det er høyst sannsynlig at du ikke går upåvirket ut av filmsalen.

Konklusjonen er at dette er en rik film, som nok kunne vært litt forkortet og bedre strukturert. Til slutt kan jeg fortelle at Aster «gir» oss sin helt egen versjon av Jabba the Hutt, fra Star Wars, så her er det oppfinnsomhet fra ende til annen.

Filmen ble sett på pressevisning hos ODEON Oslo i deres IMAX-sal. 

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. april 2023
Terje Thomassen

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Mamma er glad i deg, så lenge hun er i godt humør: Evil Dead Rise
Anmeldelse: Farao, den fredløse og prinsessen