• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Skyggenes Dal

KINOFILM : Skyggenes Dal

4
Karakter:

Konklusjon:

Skyggenes Dal har potensiale til å være en stilsikker stemningsstudie av en virkelighet sett fra en gutts perspektiv, men dessverre er det noen store mangler innenfor essensielle deler som dialog og musikk.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: Skyggenes Dal
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
19. oktober 2017

Filmfakta

Norgespremiere: 20.10.2017
Sjanger: Drama
Skuespillere: John Olav Nilsen, Adam Ekeli, Kathrine Fagerland
Regi: Jonas Matzow Gulbrandsen
Manus: Clement Tuffreau, Jonas Matzow Gulbrandsen
Produsent: Alan R. Milligan
Nasjonalitet: Norge
Språk: Norsk
Lengde: 1 t. 31 min.
Produksjonsår: 2017
Produksjonsselskap: Film Farms AS
Distribusjon: Another World Entertainment
Aldersgrense: 9 år
Begrunnelse: Denne filmen har en gjennomgående trist stemning og enkelte utrygge og mørke scener. Den får derfor 9-årsgrense.

HANDLING

Skyggenes Dal finner sted i en liten bygd på Vestlandet i Norge. Seks år gamle Aslak og hans mor Astrid opplever en tragedie, som Aslak ikke helt klarer å forstå og Astrid har vansker med å håndtere. I sin søken etter svar, våger Aslak seg inn i den mørke skogen på fjellet som hans mor har advart han mot. Men er det som skjer der inne en gutts fantasi eller er det virkelighet?

Fortellingen befinner seg i et realistisk univers med elementer fra fabelen og gotikken.

Skyggenes Dal har en god historie som grunnfundament. Men flere elementer trekker filmen ned.

Vi møter en ung gutt, Aslak (spilt av Adam Ekeli) som bor med sin mor i et lite bygdesamfunn. Han har en eldre kamerat som er med på å gi Aslak ideen om at det er noe overnaturlig som har drept sauene i bygda. Samtidig hintes det kraftig til Aslaks fraværende storebror.

Det ligger en god historie bak denne filmen, men dessverre er det så mange ting som ødelegger for at det blir den helt store filmopplevelsen.

Den unge skuespilleren Adam Ekeli er med i nesten hver eneste scene og hele filmen fremstilles gjennom karakteren Aslaks forståelse av verden.

Han er hele tiden fokuset og vi skjønner fort at det er hans synspunkt som styrer historien.

Alle voksne karakterer er i bakgrunnen, både historiemessig og filmatisk. Enten er de filmet i total utsnitt eller så er de ufokusert i bakgrunnen. Den eneste voksne vi egentlig får se litt av er moren (spilt av Kathrine Fagerland), men også dette er fra Aslaks ståsted.

Denne innrammingen fungerer utmerket for å få frem vinklingen av historien.

Men: det er mye slett skuespill i flere av scenene. Dialogen er noe av det verste jeg har hørt på film på lenge. Den er så tydelig skrevet og så smertelig opplest at jeg tok meg selv i å tenke at filmen faktisk ville vært bedre uten noe dialog i det hele tatt.

Filmen slipper delvis unna dette problemet ved at den fokuserer mer på dvelende kamerainnstillinger og stemningsbygging.

Filmfotografiet er til tider på et mesterlig nivå, med herlige innramminger og bruk av silhuetter, skygge og tåke. Naturen fremstår som mektig og overveldende og blir på mange måter en viktig karakter i filmen. All ære til kinematografen Marius Matzow Gulbrandsen.

Naturen spiller en viktig rolle i Skyggenes dal.

Til tider virker klippingen amatørmessig, nesten som en grovklipp, spesielt i de tidligste scenene.

De langsomme scenene fungerer best i siste halvdel av filmen, da fokuset dreier seg rundt Aslak og naturen. Den unge skuespilleren stråler i alle scener hvor han enten er alene eller kun sammen med hunden sin. Her får han virkelig vist frem et uslepent talent.

Den unge skuespilleren Adam Ekeli gjør en solid jobb med å bære filmen på sine skuldre.

 

Hele filmen drar seg fremover som en snegle på ferie, noe som både fungerer og ødelegger for opplevelsen. Første akt blir såpass treg at man begynner å kjede seg, før det faktisk skjer noe. Andre akt fortsetter med en saktegående og dvelende historiefortelling, men her fungerer det mye bedre. Siste akt lider av de samme problemene som første akt.

Et gjennomgående problem er den sentimentale og overdramatiserte musikken, med sine tunge pianotoner som forsøker å manipulere frem en dyster stemning. Dette ødelegger mer enn det underbygger for den vakre fotograferingen.

Regissør Jonas Matzow Gulbrandsen har forsøkt å lage en stemningsfull og fabel-aktig historie fortalt på en rolig og stillegående måte, med vakre og stemningsfulle innklippsbilder.

Allikevel treffer han ikke på alle punkter, og musikk, dialog og tempo ødelegger for noe som kunne vært en veldig stilsikker, stemningsfull og allmenn tilgjengelig kunstfilm.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
19. oktober 2017
Bjørn-Harald L. Sønsthagen https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: 65

Terje Thomassen30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Boy From Heaven

Anne Helen Houg30. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Agent Max

Joachim Eikeri27. mars 2023
Les mer

En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4

Jon Smeland Olsen25. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods

Matias Kjølstad23. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Snømannen
Anmeldelse: Tragedy Girls