• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: 17 Blocks

KINOFILM : 17 Blocks

5
Karakter:

Konklusjon:

En intim og kompromissløs familiekrønike som engasjerer og berører.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: 17 Blocks
Anne Helen Houg
1. september 2020

FILMFAKTA

Sjanger: Dokumentar
Regi: Davy Rothbart
Nasjonalitet: USA
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Begrunnelse: Filmen inneholder opprivende tematikk knyttet til samlivskonflikter, rus og fattigdom. Filmen har også noen få korte, men realistiske voldsscener.
Språk: engelsk
Produksjonsår: 2019
Distributør: Vist under Oslo Pix 2020

HANDLING

Drapet på unge Emmanuel endrer familiens skjebne. Vi har sjelden sett en så intim og rå skildring av familieliv, samhold og fremtidstro midt i en verden av narkotika, fattigdom og vold som i denne engasjerende dokumentaren.

Forfatter og filmreggissør Davy Rothbart, vert for radioshowet «This American Life», har fått vist sin film – 17 Blocks – i Norge. Det skjedde under Oslo Pix. Dette er en film verdt å få med seg!

Kontrastene mellom hva som foregår i United States Capitol og den historien vi får se bare 17 kvartaler unna er slående. I denne kompromissløse dokumentaren får vi følge en afroamerikansk families kamp mot narkotika og gatevold. 17 Blocks viser oss den harde virkeligheten, hverdagen og tragediene tusenvis av mennesker gjennomgår i det urbane og segregerte USA.

Selv om filmen hadde premiere på Tribeca Film Festival i 2019 – og senere ble bestemt for distribusjon av MTV Documentary Films høsten 2019 – ble Davy Rothbarts dokumentar holdt tilbake til 2020.

Det påfølgende koronavirusutbruddet satte disse planene videre i limbo. Nå har 17 Blocks fått ny relevans midt i #BlackLivesMatter-protestene, og den snakker enda mer direkte til nyhetsbildet og et Amerika som står i brann over rasekonflikter.

Filmens tittel og den lange listen med drepte til slutt, er de eneste egentlig politiske øyeblikkene i denne spennende og nære dokumentaren. Man får allikevel en følelse av at det politiske USA bryr seg like lite om Sandford-familien, som de bryr seg om politikk.

I 1999 møtte Davy Rothbart den gang ni år gamle Emmanuel Sanford-Durant og hans tenåringsbror Smurf, under en basketballkamp. Rothbart ble venn med guttene, og ga dem et videokamera for å filme hverdagen sin. Snart var andre familiemedlemmer, inkludert guttenes eldre søster Denice med. Sanford-familien inviterer oss inn i hjemmet sitt, og får oss til å føle oss velkomne, mens vi får ta del i både kjærlighet smerte, fritert kylling, dop og drømmer.

I løpet av 1.000 timers filmopptak gjennom to tiår, finner vi på godt og vondt familiens bankende og noen ganger blødende hjerte. Faktisk, mer enn en engasjerende dokumentar, er 17 Blocks et resultatet av mot og åpenhet. Familien gir oss sin smerte, slik at vi bedre kan forstå den afroamerikanske opplevelsen, og gir oss et menneskelig ansikt på skjebner som blir brukt som politiske statistikk – og utnyttet som underholdning i reality-TV og film.

Emmanuel er filmens hovedperson. Han er et ambisiøst løvetannbarn som lever med to eldre søsken og sin mamma Cheryl i Washington, D.C. Han fanger alt med kameraet sitt og det hele blir en intim filmopplevelse. Det er umulig å ikke umiddelbart bli betatt av Emmanuel, et søtt barn som allerede som en ung tenåring forstår at «narkotika er dårlig for deg, får deg til å falle ut og gjøre deg til en fiasko.»

Du kan ikke unngå å smile, når du ser den uskyldige gutten bare vil være lykkelig der han drømmer om fremtiden, mens unge mennesker mister livet i meningsløse drap i nabolaget. Til tross for utrygge rammer rundt familien får vi se et hjem fylt med kjærlighet. Livet til hele familien endrer seg når Emmanuel blir skutt, bare 19 år gammel. Hans drømmer om å gifte seg, skaffe barn og en karriere som brannmann blir aldri noe av. Det er vanskelig å ikke bry seg om denne familien, og man bruker tid på å slutte å tenke på historien deres, og vissheten om at det er mange andre lignende historier som dette …

Til tross for at Emmanuel blir revet vekk så brutalt og altfor ung, får både Denise og Smurf barn.

Når vi får se Emmanuels lille nevø, som fremstår som en liten kopi av sin onkel, får vi et håp om at familien kan ha en fin fremtid og noe å kjempe for. For de har styrke denne gjengen her, styrke til å reise seg selv om man faller gang på gang. Det er hverken medlidenhet eller følelsesmessig manipulasjon som lokker fram engasjementet hos seerne, når vi jubler over Emmanuels collegefremtid eller bekymrer oss over om Smurf kan unngå fengsel og heller være en far og rollemodell for ungene sine . Moren Cheryl innrømmer sin del og snakker om å starte en «kjedereaksjon» som «setter i gang ting som ikke burde ha vært.» Vi ser hennes kamp der hun først dømmer, og deretter tilgir sin eldste sønn, Smurf, for at Emmanuel ble drept.

Selv om det kan være en brutal verden, viser 17 Blocks at Sanford-familien, og andre familer ikke skal defineres av tragediene de har lidd seg gjennom, men av deres kamp for å overvinne dem. Hele familien er engasjert i en kamp for å sikre fremtiden til barna i familien.

Med tanke på hvor nære bånd det ble mellom familien og regisøren Davy Rothbart, så er det ikke rart at dokumentaren er mer personlig enn kritisk. Kameraet blir en lidenskapelig formidler av rå øyeblikk, som gir oss forestillinger om skyld, anger og tilgivelse. Noen av tidssprangene er til tider litt forvirrende, uten å vite nøyaktig hvor mye tid som har gått og hva som har skjedd i mellomtiden. Ettervirkningen av et tragisk øyeblikk endrer mye, men kjernen i denne familien er fortsatt fylt med kjærlighet, fast bestemt på å endre det som gikk galt og gjøre hverandre stolte.

Dette er en film som endrer perspektiver, er berørende og engasjerende.

Relaterte saker17 BlocksDavy RothbartForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
1. september 2020
Anne Helen Houg

Frilansanmelder for KINOMAGASINET siden 2020. Er privatlærer med fokus på språk og matte, og jobber for flere musikk- og filmfestivaler i Oslo.

Relaterte saker17 BlocksDavy RothbartForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

PRO AV MAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. PRO AV MAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

Siste nyheter

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • Disney: Mer «Toy Story» og «Frozen»
    FILMPRODUKSJON9. februar 2023
  • Disney gjør enorme endringer
    9. februar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Tenet (IMAX)
Anmeldelse: The New Mutants