• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Atomic Blonde

KINOFILM : Atomic Blonde

3
Karakter:

Konklusjon

Atomic Blonde er en overkomplisert actionfilm med gode stunts og et fabelaktig soundtrack – men som filmopplevelse dessverre er altfor lang.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Atomic Blonde
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor
31. juli 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 28.07.2017
Sjanger: Thriller
Skuespillere: Charlize Theron, Sofia Boutella, James McAvoy
Regi: David Leitch
Manus: Kurt Johnstad
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 54 min.
Produksjonsår: 2017
Distribusjon: United International Pictures
Aldersgrense: 15 år.
Begrunnelse: Flere nærgående volds- og drapsskildringer gjør at filmen får aldersgrense 15 år.

HANDLING

En MI6-agent sendes til Berlin under Den kalde krigen for å etterforske mordet på en agentkollega. Samtidig forsøker hun å spore opp en liste over dobbeltagenter.

Atomic Blonde er en overkomplisert actionfilm, med et kjedelig plott, kul action og et fabelaktig soundtrack.

November 1989 ble verden sjokkert da Berlinmuren falt, millioner jublet med å se en delt by og dets innbyggere endelig ble gjenforenet. Men i bakgrunnen av murens fall var spionverden opptatt med en liste som kan endre hele verden.

Atomic Blonde er regissert av David Leitch – mest kjent som stuntmann og regissør av 2014s actionmesterverket John Wick, og basert på grafiskroman The Coldest City. Trailere lovet en actionfylt kvinnelig blanding av John Wick og James Bond, med en neoninspirert visuellstil og et «badass» soundtrack.

Det vi fikk er en spionfilm som prøver å være den neste Tinker Tailor Soldier Spy – men klarer ikke engang å bli like underholdende som John Wick. Problemet er at filmen har altfor mange handlinger og plot-twists at man klarer ikke å vite hva karakterene egentlig vil. Atomic Blonde gir deg ikke gode karakterutviklinger eller karaktermotivasjoner for å få deg til å bry deg om noen i det hele tatt.

Charlize Theron er en badass actionheltinne i Atomic Blonde.

Charlize Theron fortsetter å vise at hun er i stand til å spille all slags karakterer. Etter at seere elsket henne som Furiosa i Mad Max: Fury Road, har Theron bevist at hun kan bli vår neste actionheltinne. Hun klarer ikke bare å gjøre stunts like bra som menn, men hun mister aldri sin femininitet. Når hun ikke har sex med vakre kvinner, stikker hun mennesker i halsen, alt mens hun røyker elegant og drikker Stoli med is.

Theron absolutt eier rollen og viser at hun fortjener å bli med i topplisten av «badass» kvinnelige actionhelter som Sigourney Weaver i Alien og Aliens, og Linda Hamilton i Terminator. I tillegg har hun med en gang gått til toppen av min ønskeliste for neste Bond.

Stopp meg om du har hørt dette før, nemlig: Theron spiller Lorraine Broughton, en MI6-agent med et oppdrag om å undersøke drapet på en annen agent, og om å gjenopprette en liste med alle agentene på begge sider av Berlin. Nei? Har dere aldri sett en film med samme handling? Så heldig dere er.

Dessverre er plottet unødvendigvi komplisert, og tempoet er så dårlig at den går fra en langsom spionthriller til en lysrask actionfilm, tilbake til en spionthriller. Filmklipper Elísabet Ronaldsdóttir prøvde sin beste, men skaper ikke samme magi hun nådde med John Wick. Årsaken er at den filmen hadde en ekstremt enkel handling, og filmen fungerte på grunn av det. Atomic Blonde forlanger at du føler med, men også at du bryr deg om ti forskjellige karakterer med ingen klar motivasjon.

Sofia Boutella spiller en spion og kjæreste til Lorraine i Atomic Blonde.

Men samtidig lykkes filmen med å ha et godt skuespillergalleri, inkludert den alltid strålende John Goodman i en birolle som CIA-agent, og James McAvoy som David Percival, en mann med ukjent motivasjon, med nok karisma til å stjele hver scene han er i.

Visuelt sett er Atomic Blonde en nydelig film som tar i full bruk 80-tallets estetisk. En rosa og blå neonfest, men et fabelaktig soundtrack med så mye nostalgi du vil kjøpe vinylutgaven med en gang filmen er over.

Det beste regissøren David Leitch gjør er bruke sin bakgrunn i stuntarbeid. Akkurat som John Wick i 2014, er Atomic Blonde fantastisk koreografert.

Actionscener føles ekte, og gjør ikke Charlize Theron til en superhelt som kan uanstrengt slå ned 20 mennesker. I stedet bruker hun hele kroppen for å slå en mann – spesielt albuene – og likevel føler du at hun blir lett sliten. Therons karakter Lorraine er ikke redd for å slå stygt og gå rett til å angripe skrittet til menn.

Med actionscener prøver Atomic Blonde å lure deg til å tenke at filmen er bedre enn den er, og det fungerer av og til. Det er spesielt slik i en lang scene der Lorraine kjemper mot noen russere på en rekke av trapper som er noe av det beste jeg har sett i en actionfilm siden Oldboy.

Jeg som filmanmelder kan bare anbefale Atomic Blonde til de som er ekstrem tålmodige og ikke bryr seg om at en to timerslang film bare har 15 minutt med action.

Det jeg anbefaler er å hoppe over filmen og bare kjøpe soundtracket. Du kan takke meg senere.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
31. juli 2017
Rafael Motamayor
Rafael Motamayor @https://twitter.com/rgmotamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr

Joachim Eikeri23. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom

Anne Helen Houg17. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Pinocchio

Joachim Eikeri16. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)

Magnus Meling2. desember 2020
Les mer

Anmeldelse: Black Milk (VOD, Film fra Sør 2020)

Anne Helen Houg2. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • Ber Oslo åpne opp for kinodrift slik at bransjen kan overleve. Møter motbør i kommentarfeltet.
    LESERINNLEGG16. januar 2021
  • Robotene slippes løs i regi av svenske Mikael Håfström
    FILMLANSERING15. januar 2021
  • Johanne Anderssens sitt første år som kinosjef ble HELT annerledes enn hun hadde sett for seg
    HURTIGSPOLING14. januar 2021
  • Praktbok om Raging Bull – ansett som en av verdens beste filmer
    FILMHISTORIKK14. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Siste kupp
Anmeldelse: Baby Driver