• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Amazing Grace

KINOFILM : Amazing Grace

5
Karakter:

Konklusjon

Bakomfilmen gjør ikke så mye mer enn å formidle hvordan Aretha Franklin spilte inn platesuksessen Amazing Grace. Det er likevel en bragd at filmen ble komplett etter 40 år. Den gir oss et ekte tilbakeblikk på soul-dronningen og hvordan stemmen hennes påvirket en fullstappet kirke.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Amazing Grace
Christian Høkaas
14. august 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 16.08.2019
Sjanger: Dokumentar, musikkfilm
Medvirkende: Aretha Franklin, C.L. Franklin, pastor James Cleveland
Regi: Sydney Pollack
Produsent: Alan Elliott
Foto: Sydney Pollack
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 1 t. 29 min.
Produksjonsår: 1972
Produksjonsselskap: Neon
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: Tillatt for alle
Begrunnelse: Filmen inneholder ingen skadelige scener. Den blir derfor tillatt for alle.

HANDLING

Vi er vitne til en bakomfilm under innspillingen av Aretha Franklins megasuksess Amazing Grace (1972). I løpet av to kvelder bringer Aretha Franklin de troende nærmere Gud med hennes utrolige sangstemme.

Et historisk stempel fra soul-dronningen.

Jeg har en «hvermansen» tilnærming til Aretha Franklin. Jeg har hørt et par av de mest kritikerroste platene og selvsagt fått med meg hennes slagere gjennom radiokanaler og diverse Spotify-spillelister.

Jeg er nok ikke den som flokker til en dokumentar om henne, men jeg har derimot en større tilnærming til filmhistorie. Det var her interessen kom for denne filmen.

I fjor fikk vi endelig sett det ufullstendige verket til den avdøde filmguden Orson Welles. Tittelen var The Other Side of the Wind og det var på Netflix man fikk muligheten til å se den. I år får vi se en annen avdød filmskapers verk. Regissør Sydney Pollack, som vant Oscar for beste regi og beste film for Mitt Afrika (Out of Africa), og satt i registolen for andre klassikere som Tootsie, De skyter jo hester (They Shoot Horses, Don’t They?) og Våre beste år (The Way We Were).

I 1972 skulle han utgi en bakomfilm til innspillingen av Aretha Franklins live-album Amazing Grace. Dessverre var det noen komplikasjoner med lyd og bilde, som gjorde at filmen ikke ble utgitt samtidig som plata. Prosjektet lå som fryst i arkivene til Warner Bros. Inntil nå!

Sydney Pollack gikk dessverre bort i 2008. Ti år senere dør Aretha Franklin. Å se et knippe historie komme til live over 40 år senere gir derfor stor emosjonell vekt.

Filmen Amazing Grace gjør ikke så mye ut av seg. Det er ikke en biografi om Aretha Franklin eller musikken hennes. Hvis du forventet dette, så vil du forlate kinosalen veldig skuffet. Dette er som et kammerspill og finner sted innenfor fire vegger.

Over to kvelder i New Temple Missionary Baptish Church i Los Angeles inviteres Southern California Community Choir opp bak alteret. Kirken har en plakett på utsiden hvor det informeres om at alle som velger å være inne vil automatisk være med i en innspilling av både et album og en film. Når alle har samlet seg og pastoren gir en kort introduksjon, så kommer soul-dronningen og setter i gang 85 minutter med stemmeprakt.

Denne anmeldelsen kunne nesten vært delt i to. En ting er å anmelde musikken. Du trenger ikke å være en profesjonell musiker for å høre hvor talentfull Aretha Franklin er. Det er en grunn til at plata var en kritisk og kommersiell suksess. Kombinasjonen av orgel, kor og hennes stemme tar deg med på en vidunderlig reise. En ren innertier. Det er en storslagen musikalsk opplevelse som fyller både kirken og kinosalen. Den andre delen av anmeldelsen må poengtere filmen.

Det er en observasjonell dokumentarform som kan trekke tråder til det D. A. Pennebakers Don’t Look Back (1967) gjør når den følger Bob Dylan som en flue på veggen. Kameraet er i konstant bevegelse. Pollacks kamerateam fikk selvsagt med Franklins opptreden i så nære bilder at man kan telle svetteperlene renne nedover ansiktet.

Som en flue på veggen hopper vi frenetisk fra person til person. Her ser vi hvor sterk troen er blant menneskene i kirken. Aretha Franklin transporterer dem nærmere Herren. Det gir meg en glede å se hvor viktig denne musikalske prestasjonen er for de som var til stede.

Det som skiller verket fra en konsertfilm er nærheten til Franklin og tilskuerne. Det er ikke en konsertsal, men en fullstappet kirke (som igjen er ganske liten). Kameraet hopper fra person til person på en intim måte. Realismen forsterkes av at dette er en plateinnspilling, så den polerte konsertopplevelsen rives vekk. Vi får en «bak teppet»-opplevelse frarøvet alt det perfeksjonerte. Her stoppes det og diskuteres. Er lyden i orden? Er det riktig toneart? Skal vi ta det på nytt? Dette gir oss en større glede av å se hvordan Franklin jobber med prestasjonen sin.

Dokumentarfilmen gjør ikke så mye mer ut av seg. Det er en bakomfilm: et visuelt verktøy for å formidle hvordan innspillingen av plata foregikk. Franklins prestasjon er det ingenting å utsette på. Amazing Grace er likevel verdt å se for enhver som vil høre Aretha Franklin enda en gang eller for alle som har en sans for historie. Vi er heldige som fikk denne filmen. Det er et avtrykk av en hendelse som fant sted, som rørte en hel kirke og gav dem en guddommelig opplevelse. Slike skjulte filmskatter er derfor viktig for oss å se og ta vare på.

Relaterte sakerdokumentarForsidenmusikkVideo
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. august 2019
Christian Høkaas

Redaksjonsassistent hos KINOMAGASINET. Har mastergrad i filmvitenskap hos NTNU i 2018. Ass. programsjef i 2021 og programansvarlig Next Nordic Generation under 2022-utgavene av Den norske filmfestivalen.

Relaterte sakerdokumentarForsidenmusikkVideo

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Eiffel

Anne Helen Houg30. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)

Arne Bakkevold26. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Trailer: Ticket to Paradise
    TRAILER1. juli 2022
  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Trailer: Ticket to Paradise
    TRAILER1. juli 2022
  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Scary Stories to Tell in the Dark
Anmeldelse: Once Upon a Time In … Hollywood