• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
    • Anmeldelse: Men
    • Anmeldelse: Eiffel
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Alma

KINOFILM : Alma

4
Karakter:

Konklusjon

Alma er en kompleks film med en poetisk undertone. Alt blir ikke fortalt, noe som både fungerer for å gjøre filmen mer unik, men som også kan være litt frustrerende.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Alma
Bjørn-Harald L. Sønsthagen
22. oktober 2021

FILMFAKTA

Norsk kinofilmpremiere: 22.10.2021
Skuespillere:
Snæfríður Ingvarsdóttir, Emmanuelle Riva, Kristbjörg Kjeld, Hilmir Snær Guðnason
Sjanger: Drama
Regi: Kristín Jóhannesdóttir
Nasjonalitet: Norge / Island
Aldersgrense: 15 år
Språk: Islandsk
Produksjonsår: 2021
Distributør: Europafilm

HANDLING

Etter å ha vært vitne til at faren ble drept på brutalt vis, flykter tre år gamle Alma og moren hennes fra det krigsherjede hjemlandet og slår seg ned på Island. I nåtid, 25 år senere, lever Alma innelåst på psykiatrisk sykehus for drapet på kjæresten, et mord hun ikke kan huske å ha begått. Men når hun oppdager at eks-kjæresten fortsatt er i live, bestemmer hun seg for å rømme og drepe han på ordentlig.

Et islandsk, poetisk puslespill.

Alma handler om tittelpersonen (Snæfríður Ingvarsdóttir) har blitt innlagt på mentalsykehus etter drapet på sin kjæreste. Filmen starter med krigsbilder, og vi får se en ung Alma, mens en voice-over forteller at det var her det skjedde. Akkurat på dette tidspunktet ble sinnet til Alma splittet. Traumene ble begravd, og flere stemmer eller personligheter stadfestet seg. På mentalsykehuset innrømmer hun drapet under hypnose, men alt blir snudd på hodet når det viser seg at kjæresten Ari (Snorri Engilbertsson) fortsatt er i livet. Herifra følger vi Almas vei tilbake til sitt eget sinn og helhetlige personlighet, samtidig som hun planlegger hva hun skal gjøre med Ari når hun ser ham igjen.

Alma blir fortalt på en poetisk måte, med voice-over fra to forskjellige stemmer som symboliserer deler av Alma. Gjennom hennes forsøk på å bli hel, blir vi sakte, men sikkert geleidet gjennom en historie hvor mye forblir ufortalt.

Hva skjedde egentlig med Alma, som gjorde at hun trodde hun hadde myrdet kjæresten sin? Hva er egentlig motivet til terapeuten (Hilmir Snær Guðnason)? Hvem vet hva og hvor mye? En ting er sikkert, og det er at vi som tilskuere ikke vet stort mer enn Alma selv gjør. Dette skaper en mer spennende tilnærming til en historie som fort kunne blitt litt for kjent. Her velger derimot regissør og manusforfatter Kristín Jóhannesdóttir å holde tilbake så mye informasjon som mulig, for det er Almas versjon av virkeligheten som er i fokus.

Flere steder klippes og fortelles handlingen på en måte som setter spørsmålstegn ved virkelighet mot virkelighetsoppfatningen til Alma.

Alma er i seg selv en kompleks karakter, en person med et skadet sinn etter flere traumatiske opplevelser. Bi-karakterene er også unike, fra en medpasient (Ólafía Hrönn Jónsdóttir), til de to damen (Kristbjörg Kjeld og Emmanuelle Riva) som oppdro Alma.

Island har et unikt og goldt landskap som kommer til sin rett i denne filmen. Forandringen fra å være separert fra alt til å føle en tilhørighet formidles vakkert i det kalde vinterlandskapet. Musikken underbygger stemningen uten å ta plass.

Alma er en spennende og litt unik film. Til tider har den noen veldig vakre, poetiske øyeblikk, mens den andre ganger gir en lett David Lynch-aktig stemning.

Allikevel skulle jeg ønske at jeg fikk vite litt mer om hva som egentlig hadde skjedd og hvorfor.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
22. oktober 2021
Bjørn-Harald L. Sønsthagen @https://twitter.com/Laivaren https://www.facebook.com/laivaren?fref=ts

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Til daglig medielærer med master i filmvitenskap.

Relaterte sakerAnmeldelseForsidenKino

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Black Phone

Jon Smeland Olsen22. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Jurassic World: Dominion

Jon Smeland Olsen8. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Filmtyven

Anne Helen Houg5. juni 2022
Les mer

Anmeldelse: Men

Jon Smeland Olsen31. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Eiffel

Anne Helen Houg30. mai 2022
Les mer

Anmeldelse: Top Gun: Maverick (IMAX)

Arne Bakkevold26. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser spillefilm

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: The Black Phone
    ANMELDELSE22. juni 2022
  • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    ANMELDELSE8. juni 2022
  • Kinoalliansen har startet kinoteknisk selskap
    KINOBRANSJEN3. juni 2022
  • Nå skal kinofilmdistributørene selv sette aldersgrensene
    KINOBRANSJEN10. juni 2022
  • Lenge å vente til neste Bond-film
    FILMPRODUKSJON30. juni 2022
  • Kevin Costner skal gi oss filmer vi aldri har sett maken til
    FILMPRODUKSJON27. juni 2022
  • 70 år med sang i regnet
    FILMHISTORIKK24. juni 2022
  • Tingen fra en annen verden runder 40 år
    FILMJUBILEUM23. juni 2022
  • How to Pay For College Essays Online – Fusion Personnel says:

    […] do to deter fraud? Schools need to change their…

  • Pay For a Paper and Improve Your Grades - בית ספר זרקור says:

    […] fatigue. The lack of water can result in anxiety,…

  • How to Pay For College Essays Online - Corbet Naturecraft says:

    […] cost of college https://kinomagasinet.no/who-can-write-my-essay-for-me/ essays is very similar to…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: No Time To Die
Anmeldelse: Mihkel