• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: All Eyez On Me

KINOFILM : All Eyez On Me

2
Karakter:

Konklusjon:

All Eyez On Me kunne blitt en spennende film, en viktig film, og en interessant film som utforsker historien til en av de beste artistene som var aktive på 90-tallet. Filmen kunne gitt oss innblikk i hvor kunsten som ble skapt kom fra, hva som foregikk i hodet til Tupac, hva som gjorde mannen så interessant og så viktig. Dessverre har det blitt et sammensurium som forsøker å si alt, uten å klare å si noe som helst.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: All Eyez On Me
Aleksander Koren
23. juni 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 23.06.2017

Originaltittel: All Eyez On Me

Sjanger: Biografi/Drama

Skuespillere: Demetrius Shipp Jr., Danai Gurira, Kat Graham, Jamal Woolard

Regi: Benny Boom

Manus: Eddie Gonzalez, Jeremy Haft, Steven Bagatourian

Produsent: James G. Robinson, L. T. Hutton, David Robinson

Foto: Peter Menzies Jr.

Musikk: John Paesano

Nasjonalitet: USA

Språk: Engelsk

Lengde: 2 t. 19 min.

Produksjonsår: 2016

Produksjonsselskap: Codeblack Entertainment, Morgan Creek Productions, Program Pictures

Distribusjon: SF Norge

Aldersgrense: 12 år

Begrunnelse: Flere voldsskildringer gjør at denne filmen får 12-årsgrense.

HANDLING

All Eyez On Me er historien om livet til Tupac Shakur, en av de mest kjente artistene innen musikksjangeren hip-hop.

All Eyez On Me er en skuffende biografisk film om hip hop-legenden Tupac Shakur. Dette kunne blitt en virkelig flott og spennende film om et musikalsk ikon, men den prøver for mye og klarer for lite.

All Eyez On Me følger livet til hip-hop artisten Tupac fra hans barndom, helt frem til den kvelden verden fortsatt stiller seg spørrende til hvem som skjøt og drepte ham. Til tross for sine korte 26 år i denne verdenen var Tupacs liv mer enn nok innholdsrikt for en fengende og spennende historisk film. Dette blir dessverre også noe av problemet med filmen, da regissør Benny Boom forsøker å gape over litt for mye materiale i denne to timer og tyve minutter lange filmen.

Filmen er svært dramatisk av natur, og fra første stund bygges Tupac opp som en helt, til og med å være som en gud i manges øyne. Det hele blir litt overdrevet, og kan oppleves som noe distanserende.

Filmen er også opptatt av å uttrykke svart stolthet, og hvordan svarte hverken var eller er likestilte i USA, et tema Tupac forøvrig ikke var redd for å ta opp i både tekster og i media. Filmen kommer med mange gode poenger, og setter lys på diskriminasjonen mot svarte i USA. Men dessverre smører den litt vel tykt på ved å være overdrevent insisterende i uttrykket, hvor alle som står i Tupacs vei skildres på en negativ måte og alt det Tupac gjør utelukkende positivt. Det hele blir ganske overdrevet, som om filmskaperen regelrett skriker deg i ørene, eller forsøker å banke en ide inn i hodet ditt.

Som mottakelsen både i inn- og utland allerede har pekt på forsøker filmen å gape over alt for mye. Absolutt alt i Tupacs liv skal få en rolle i historien, noe som resulterer i at ingenting skiller seg ut som særskilt viktig. Dette fører til at filmen drukner i den ene dramatiske og viktige sekvensen etter den andre, og gir dermed ingen rom for rytme og rolige øyeblikk.

Filmen gir oss en forhistorie om hvordan Tupacs mor blir forfulgt og diskriminert av myndighetene, noe som definitivt kunne vært et viktig bidrag og et stort moment i filmen. Dessverre blir dette ett av eksemplene på hvordan filmen forsøker å si så mye, men likevel sier så lite. Denne sekvensen er så kort at man begynner å lure på hvorfor den var inkludert i det hele tatt, annet enn for å krysse av dette punktet fra sjekklisten.

All Eyez On Me er rett og slett for over-dramatisk i sine to timer til at man klarer å engasjere seg i alt. Et intervju av Tupac i fengsel brukes som en overhengende narrativ struktur som forsøker å rettferdiggjøre at vi hopper tilfeldig fra ett sted til et annet i historien, men ingenting klarer å engasjere når det blir så overfladisk. Det blir brukt alt for mange virkemidler for å styre hvordan vi skal tenke og føle – vi blir servert i sakte film, klisjefylte replikker fra en Tupac som forsøker å få alle med på sitt lag, og scener hvor Tupacs venn og senere rival Notorious B.I.G. blir fremstilt som en rapper med liten artistisk integritet og som kun er ute etter å tjene penger. Det er også mye fokus på all motgangen Tupac får, for eksempel fra plateselskapet som mener at noen av tekstene er for drøye til å gi ut. Her serverer Tupac noen visdomsord og plateselskapet er umiddelbart med på laget igjen.

Et annet problem i filmen er fremstillingen av kvinner som objekter. I All Eyez On Me blir vi introdusert en kvinnelig karakter gjennom et nærbilde av bakenden hennes som følges gjennom et rom. Hun havner selvfølgelig i seng med Tupac bare sekunder senere. Kort tid senere blir hun fremstilt i svært negativt lys hvor hun falskt anklager Tupac for voldtekt.

Det finnes øyeblikk hvor filmen forsøker å vise et mer nyansert bilde, som for eksempel når en journalist spør hvorfor den første låta Tupac ga ut etter å ha lansert “Thug life”-begrepet – et uttrykk skapt for å forene svarte mennesker – faktisk var en skrytelåt uten sosialt engasjement. Det er synd at filmen børster dette av seg straks det har blitt etablert, og Tupac gir en rask og vis forklaring før vi blir servert bilder av mer lettkledde damer, en festglad livsstil med en megahit som California Love på lydsporet.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
23. juni 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Dam

Anne Helen Houg15. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl

Terje Thomassen15. mars 2023
Les mer

En trygg og blodig oppfølger: Scream VI

Jon Smeland Olsen9. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Saint Omer

Anne Helen Houg7. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate

Matias Kjølstad5. mars 2023
Les mer

Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania

Matias Kjølstad22. februar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Cezanne & Zola
Anmeldelse: It Comes at Night