• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Alien: Covenant

KINOMAGASINETs anmelder gir Alien: Covenant terningkast fire.
Anmeldelse: Alien: Covenant
Rafael Motamayor
14. mai 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 19.05.2017
Sjanger: Sci-Fi/Thriller
Skuespillere: Michael Fassbender, Katherine Waterson, Danny McBride, Billy Crudup, James Franco
Regi: Ridley Scott
Manus: John Logan og Dante Harper
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Distribusjon: Twentieth Century Fox Norway
Produksjonsår: 2017
Lengde: 2 t. 3 min.
Aldersgrense: 15 år
Begrunnelse: Enkelte scener med angstskapende stemning og flere blodige skrekkeffekter gjør at filmen får 15-årsgrense.
Finnes med Dolby Atmos.

HANDLING

Ti år etter Prometheus-ekspedisjonen reiser et romskip til det de tror er et uoppdaget paradis, men som viser seg å være en mørk og farlig verden med kun en beboer: humanioden David.

Alien: Covenant går tilbake til filmseriens røtter og blir til en grotesk grøsser med et Frankenstein-kompleks.

I 2012 reiste Ridley Scott tilbake til Alien-universet og laget Prometheus. Filmen hadde Michael Fassbender i rollen som en ond menneskelig robot.

I Prometheus stilte Scott filosofiske og eksistensialistiske spørsmål om livets mening, hvor vi kommer fra, og hovmod overfor de som har skapt oss. Dessverre fokuserte mange blant publikum på en mangel på det kjente romvesenet xenomorph fra originalfilmen.

Alien: Covenant begynner som et sci-fi drama. Året er 2104, ti år etter Prometheus-ekspedisjonen, men 20 år før handlingen i den første Alien-filmen fra 1979.

I typisk Alien-stil, reiser besetningsmedlemmene til en planet og treffer djevelen i form av et raskt, sterkt og handlekraftig vesen.

Men vesenet de møter er ikke det vi forventer. For her varter Ridley Scott opp med den største overraskelse i denne filmserien siden James Cameron bestemte seg for å følge opp sci-fi/grøsseren Alien med en actionfilm i verdensrommet (Aliens). Det er nemlig å ikke gjøre xenomorphen til filmens skurk. Scott vet at det som gjorde Alien til en kjempesuksess var at romvesenet ble veldig lite vist frem. Seerne ble skremt av det ukjente. Men 38 år senere vet alle hvordan romvesenet ser ut. Vi blir ikke like skremte som i 1979, og trenger derfor en ny skurk.

Alien: Covenant har en grunnfortelling som handler om skapelse og farskap. Om gud og mann. Om originalfilmen ville vise xenomorphen som en metafor for voldtekt, graviditet og morskap, er Alien: Covenant en metafor for fedre og sønner og den udødelige frykten for at det vi skaper blir vår undergang.

Seerne kan forvente mange vakre bilder i Alien: Covenant. Mange av dem med Michael Fassbender som David.

Om det er én ting Ridley Scott gjør bra er det å filme visuelt slående landskaper. Fra lange haller i et romskip, til store fremmede skoger, til en gotisk eldgammel sivilisasjon som minner om Pompeii etter vulkanutbruddet. Dariusz Wolski er tilbake som filmfotograf, og han har et øye for store landskaper der skrekk lurer. Det er noe majestetisk i måten Alien: Covenant klarer både å fascinere og å skremme bare med å vise en bygning eller noe så enkelt som et maleri.

I tillegg gjør Jed Kurzel en strålende jobb med å følge opp originalmusikken til Jerry Goldsmith. Musikken er til og med like skummel som en romvesenet som kan drepe deg med sin indre kjeve.

Filmens gotiske stil kulminerer i karakteren David, en robot spilt strålende av Michael Fassbender. Han lurer i skyggene som Hannibal Lecter i Nattsvermeren. Vi er ikke sikker på om vi burde komme oss vekk fra ham eller klemme ham. Fassbender sementerer sin plass som en klassisk sci-fi- karakterer. David er en fascinerende karakter som blir skuffet over sin skaper, og drar ut på en eksistensialistisk reise for å finne ut hva er mening med å skape noe.

Og dette blir enda bedre da Walter – en nyere utgave av David – dukker opp. Her viser Fassbender å være filmens beste skuespiller. Det er imponerende å se forskjellen i personligheten mellom de to robotene. Og David får filmens morsomste replikk da han lærer Walter å spille fløyte.

Katherine Waterston gjør sin beste Ellen Ripley-imitasjon i Alien: Covenant.

Selv om David er en fascinerende karakter, og Walter også er gøy å se på, er resten av besetningsmedlemmene om bord Covenant-skipet de dummeste og kjedeligste karakterene i hele filmserien. Det er ingen som helst karakterutvikling i Alien: Covenant. Vil du vite hvem disse menneskene må du se en forfilm lansert på nettet tidligere i 2017.

Mangel på originalromvesenet førte til dårlig kritikk for Prometheus. Dette i sin tur fører til at Ridley Scott kaster bort mye av det som gjør Alien: Covenant interessant i førstedelen av filmen. For så snart xenomorph dukker opp, dropper filmen all mytologi og i fokuserer stedet på et blodbad mer skremmende og omfattende enn noe vi har sett så langt i filmserien. De som ønsket at filmserien dro tilbake til sin grøsser-røtter kan glede seg, for her er det mange som dør i svært groteske situasjoner.

Det er fortsatt spennende å se romvesenet drepe sin vei gjennom et romskip, men jeg kan ikke unngå å føle meg skuffet over at det beste i filmen blir kastet bort for å lage en slags nyinnspilling av en film vi kjenner veldig godt fra før av.

Takk til SF Kino Stavange for presseadgang.

Relaterte sakeralienForsidenFOXgrøsser
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
14. mai 2017
Rafael Motamayor https://www.facebook.com/rafael.motamayor?fref=ts

Skribent for KINOMAGASINET. Journalistikkstudent.

Relaterte sakeralienForsidenFOXgrøsser

Siste saker fra ANMELDELSE

Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting

Jon Smeland Olsen29. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline

Terje Thomassen23. mai 2023
Les mer

Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10

Jon Smeland Olsen18. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: R.M.N

Anne Helen Houg8. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende

Ole-Kristian Solberg Elden4. mai 2023
Les mer

Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Magnus Meling2. mai 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Richard Storken
Anmeldelse: DRIB