• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: Ad Astra

KINOFILM : Ad Astra

4
Karakter:

Konklusjon

Ad Astra inneholder en fengslende reise gjennom verdensrommet som er mer kompleks i historiefortellingen enn vi er vant til fra sci-fi ellers. Den er full av veldig god dialog, gode karakterbeskrivelser, og noen nydelige bilder. På den andre siden så inneholder denne filmen også noen skavanker som f. eks. en tynn historie som holder den bort fra et høyere terningkast.

Eksterne lenker

Anmeldelse: Ad Astra
Matias Kjølstad
Matias Kjølstad
17. september 2019

FILMFAKTA

Norgespremiere: 20.9.2019
Sjanger: Sci-fi
Skuespillere: Brad Pitt, Liv Tyler, Ruth Negga, Tommy Lee Jones, Donald Sutherland
Regi: James Gray, Dan Bradley
Nasjonalitet: USA
Originalspråk: Engelsk
Lengde: 2 t. 2 min.
Distribusjon: 20th Century Fox Norway
Antatt Aldersgrense: 15 år
Antatt Begrunnelse: Filmen utforsker temaer som ikke egner seg for de under 15 år.

HANDLING

Astronauten Roy McBride (Brad Pitt) drar ut på et oppdrag i ytterkanten av vårt solsystem for å finne sin far og løse et mysterium som truer Jorda. Hans reise vil avsløre hemmelighetene som utfordrer den naturlige eksistensen til menneskeheten og vår plass i universet.

Ad Astra er en film hvor reisen betyr mer enn en destinasjon, selv om reisen er lang og bygget opp av en tynn historie.

Likevel gjorde handlingen meg spent på hva som ville skje rundt neste hjørne. Dette var fordi jeg ble engasjert i historien til Roy McBride (spilt av Brad Pitt), og det var fengslende å se hvordan han taklet situasjonene han ble kastet inn i, både mentalt og fysisk. Når han ble frustrert, ble jeg også litt frustrert, og når han var trist så ble jeg trist. 

Filmen føles i sin handling mer voksen og kompleks enn sjangeren vanligvis er. Dette vises i forskjellige mellommenneskelige relasjoner som man ser på flere tidspunkter i filmen. Hovedsakelig da mellom Brad og hans forsvunnede far, som viser seg å ha noen overraskende avsløringer. 

Roy McBride (Brad Pitt) som prøver å kontakte sin far for å se om han fortsatt er i live.

Dialogen bidrar til noen sterke scener, som gir et godt dypdykk inn i psykologien til Roy, og gir oss en rikere bakgrunn om hans reise. Dette gjorde at jeg holdt meg engasjert gjennom en ellers ganske treg film. Filmen bygde også opp bildet av en «nær framtid» på en veldig god måte med å vise hvor teknologien har tatt oss i denne nye hverdagen.

Brad Pitt spiller sin rolle på en fremragende og fengslende måte i Ad Astra. Hans seriøse tone ga en god progresjon i historien. Tommy Lee Jones, dyktig som alltid, spiller faren til Roy og ga en mystisk følelse til en karakter som viste seg å være dypere enn det man først skulle tro.

De andre skuespillerne som var med var også dyktige, men noen av dem virket nesten som om de var med hovedsakelig for å trekke publikum til filmen. Spesielt Donald Sutherland, som i de få scenene han han var med, skinte som gull, men endte med å føles som en overstaset gjesterolle. 

Fra venstre: Skuespillerne Donald Sutherland, Brad Pitt og Sean Blakemore.

Musikken gjorde også en bra jobb med å sette opp en atmosfære, selv om den i seg selv ikke var så veldig minneverdig. Den bidro med kraft i de spennende partiene, men det meste av filmens musikk var for det meste ting jeg har hørt før i andre filmer.

Ad Astra inneholder godt filmhåndverk. Her var det god bruk av håndholdt kamera, lys, mangel på lys og langdistanse scener. De scener som involverte håndholdt kamera ga iblant flyt som økte spenningsfaktoren. 

Dette et eksempel på et av de mange skjønne bildene fra filmen.

Mangelen på lys ga noen veldig fine bilder av tristhet og ensomhet i det store verdensrommet. Noen av lysscenene ga meg assosiasjoner til filmer som 2001: En romodysse og Blade runner 2049 på en måte som Ad Astra ikke kopierte, men ga hyllest til dem.

Det største problemet i denne ellers gode filmen var at historien noen steder var litt vel treg. Filmen er litt over to timer lang, men den kunne like gjerne vært ti minutter kortere. Noen av scenene ble bare rett å slett for lange. På den andre siden så var det noen scener hvor den kunne ha vært lengre, fordi scenene virket som om de manglet viktig informasjon som  burde vært med for å beskrive dette «nær fremtid»-bildet som filmen skaper, og noen av scenene virket å være for kort til å gi full effekt i det fulle produktet.

Filmen ble sett hos Nordisk Film kino, Colosseum i Oslo, på pressevisning.

Relaterte sakerBrad PittForsidenSci fiTommy Lee Jones
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
17. september 2019
Matias Kjølstad
Matias Kjølstad https://www.facebook.com/matias.kjolstad

Frilansjournalist og anmelder for KINOMAGASINET og VIDEOMAGASINET. Studerer Bibliotek- og informasjonsvitenskap ved OsloMet.

Relaterte sakerBrad PittForsidenSci fiTommy Lee Jones

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)

Magnus Meling5. mars 2021
Les mer

Anmeldelse: The Racer

Anne Helen Houg18. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sannheten

Torunn Sola10. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sommeren ’85

Anne Helen Houg8. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sound of Metal

Preben Lillebø Rongve4. februar 2021
Les mer

Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)

Iver Neset27. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Felix på ville veier
Anmeldelse: Rambo: Last Blood