• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

ANMELDELSE

Anmeldelse: 24 uker

KINOFILM : 24 uker

4
Karakter:

Konklusjon:

Filmen vant Arthaus-konkurransen Scope100, hvor hundre norske filmentusiaster fikk se et utvalg av 7 forskjellige europeiske filmer. Blant disse 7 filmene ble 24 uker stemt frem som vinneren, sannsynligvis på grunn av sitt vanskelige tema som setter i gang følelser hos de fleste og neppe lar publikum slippe unna uten å felle noen tårer. Som et direkte resultat av dette er 24 uker nå å finne i norske kinosaler, og det er helt velfortjent.

Eksterne lenker. Les mer hos:

Anmeldelse: 24 uker
Aleksander Koren
26. august 2017

FILMFAKTA

Norgespremiere: 25.08.2017

Originaltittel: 24 Wochen
Sjanger: Drama
Skuespillere: Julia Jentsch, Bjarne Maedel, Johanna Gastdorf, Emilia Piefke, Maria-Victoria Dragus
Regi: Anne Zohra Berrached
Manus: Carl Gerbner, Anne Zohra Berrached
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Tysk
Lengde: 1 t. 42 min.
Produksjonsår: 2016
Produksjonsselskap: Beta Cinema, Zero One Film, ZDF/Das Kleine Ferneshspiel, Filmakadamie Baden-Wuerttemberg
Distribusjon: Arthaus
Aldersgrense: 12 år
Begrunnelse: Filmens aborttematikk er skildret på en måte som kan være vanskelig å håndtere for barn.

HANDLING

Stand-up komiker Astrid og managerkjæresten Markus lever et lykkelig familieliv med datteren og et barn på vei. En dag får de beskjed om at det er noe galt med fosteret. Vil barnet få et fullverdig liv?

24 uker er en sterk og hjerteskjærende film om det moralske dilemmaet om temaet abort.

24 uker handler om standup-komiker Astrid Lorenz (Julia Jentsch) som lever et flott og givende liv med manager-kjæresten Markus (Bjarne Maedel) og datteren Nele (Emilia Piefke). Astrid er gravid og familien gleder seg til å få et nytt medlem.

En dag får Astrid og Markus beskjed fra legen om at fosteret har en 98% sjanse for å ha down-syndrom. Naturlig nok skaper dette vanskeligheter for familien og de må ta et valg om hvorvidt de skal beholde fosteret eller ikke.

Filmens dramatikk hviler på dette valget, og regissør Anne Zohra Berrached, som tidligere har behandlet barn og familier i filmen Two Mothers (2013) forsøker å skape et nyansert og informerende bilde av situasjonen, uten at hun helt klarer å styre unna moralisering i visse øyeblikk.

Astrid er en offentlig figur – en stjerne med en suksessrik karriere. Både hun og kjæresten er opptatte mennesker, og i og med at det nye barnet trenger ekstra hjelp og de allerede har en datter som heller ikke må forsømmes, velger paret å spørre Astrids mor om å flytte inn for å hjelpe til. Astrids mor har sine egne meninger om fosteret, som viser seg å i tillegg til å ha downs syndrom også har to hull i hjertet, og tvilen begynner å komme i Astrids tanker.

24 uker er en vanskelig film om vanskelige følelser og vanskelige valg. Filmen forsøker å formidle en debatt om hvorvidt dette fosteret ville fått et godt liv, et fullverdig liv, eller om det riktige valget vil være å senabortere.

24 uker og filmskaper Berrached gjør et poeng ut av at det er kvinnen som til syvende og sist har rett til å ta valget, men forsøker å holde seg så nøytral som mulig, til tross for at konklusjonen er pro-valg. Likevel legger ikke Berrached skjul på at en så sen abort er en tung prosess og får følger for familielivet videre. 24 uker er en vanskelig og følelsestung film som først og fremst er et (godt) innlegg i debatten om abort.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
ANMELDELSE
26. august 2017
Aleksander Koren

Journalist for KINOMAGASINET og mastergradstudent i filmvitenskap på NTNU i Trondheim.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra ANMELDELSE

Anmeldelse: The Fabelmans

Magnus Meling3. februar 2023
Les mer

Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin

Jon Smeland Olsen1. februar 2023
Les mer

Anmeldelse: Munch

Erik Mamen31. januar 2023
Les mer

Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin

John Berge26. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: Babylon

Jon Smeland Olsen19. januar 2023
Les mer

Anmeldelse: La elva leve

John Berge16. januar 2023
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Gulliver er tilbake
    ANMELDELSE7. januar 2023
  • Anmeldelse: Babylon
    ANMELDELSE19. januar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Anmeldelse: Thelma
Anmeldelse: The Beguiled