
Sjefen for USAs største kinokjede, AMC, forsvarer den kontroversielle beslutningen om å endre det såkalte visningsvinduet og slippe filmene til på nett bare 17 dager etter kinopremierene.
– Jeg forventer at dette kommer til å bli en bransjestandard. Jeg forventer at noen av våre konkurrenter vil gjøre dette, om ikke alle, sier Adam Aron, som er administrerende direktør for AMC Theatres, om avtalen med Universal Pictures.
– Jeg er klar over at noen av våre konkurrenter er engstelige for denne endringen. Endring er alltid vanskelig for noen å takle. Vi har forsket på det, vi har laget modeller, vi har tenkt på det, vi har kranglet om det, vi har diskutert det, og vi er sikre på at dette blir til vår fordel.
AMC-konkurrenter som Cineworld og Cinemark har uttalt seg negativt om avtalen.
Også Aron selv var for kort tid siden helt imot noen som helst endring av kinovinduet gitt at de slippes samtidig på kino og digitalt.
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
Les mer om dette her:
Men Aron har lenge antydet at AMC er villige til å drøfte vinduet. Allerede i 2017 sa Aron at AMC var interessert i en splittiavtale med distributørene.
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
Les mer om dette her:
«Andre har sett på dette som en risiko og vi tror det er akkurat det motsatte», sa AMC-sjefen for tre år siden.
Ifølge kilder i bransjen skulle da et av de mest likte alternativene være at forbrukerne kan få mulighet til å se filmene hjemme fra ca. tre uker etter kinopremieren, mot en premium pris, herav begrepet «Premium VOD».
Og det var akkurat det som ble resultatet av den nye 2020-avtalen mellom verdens største kinokjede og en av de største filmstudioene, Universal.
Variety rapporterer fra et møte der Aron snakket med investorer og analytikere etter å ha lagt frem kinokjedens siste kvartalsrapport. Til tross for den viste tap på mer enn en halv milliard dollar på grunn av koronastengte kinoer, var AMC-sjefen tilsynelatende optimistisk, der han fastslo:
– Jeg tror vi har overlevd koronakrisen, og nå må vi bare vende tilbake og drive selskapet veldig bra.
Aron sier han aldri i verden ville underskrevet på en avtale som ville gi kjeden en negativ effekt.
Aron sier at han forstår Disney Mulan-strategi, som går på at filmen lanseres hos Disney+.
– Akkurat som AMC er Disney under press og de må før eller siden forsøke å få pengene sine tilbake.
Han roste samtidig Warner for at de vil lansere Tenet på kino og beskrev det som «heroisk».

Her er AMC Theaters-sjef Adam Aron med Charlize Theron den 8. november 2019 – da hun vant en kinopris. Foto: AP
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
Les mer om den historiske avtalen her, som Kinomagasinet.no var først med å rapportere om i Norge, 29. juli 2020:
Nå blir det rekordkort tid fra kinofilmpremiere til hjemmekinolansering
PS!
I Variety-artikkelen kommer det frem nye, tidligere ukjente detaljer:
• Det må gå minst ti dager fra en kinofilømpremiere hos AMC til Universal forteller offentligheten når filmen skal PVOD-lanseres.
• AMC får en andel av all digitalutleie, ikke bare i områdene hvor de har kinoer.
• AMC har innført veldig strenge smittevernstiltak når de endelig gjenåpner i løpet av august 2020. Prisen for dette må kinokundene betale.
(Deler av artikkelen er skrevet av Gitte Johannessen, NTB.)
Facebook
RSS