
Kinoenes fremtid vil avhenge av suksessene til visning av alternativt innhold. Det mener et britisk ekspertpanel.
Screen Film Summit’s New Audience ble holdt i London mandag 2. desember. Toppssjefene for Philip Knatchbull og Lionsgate viste til suksessen med visningen av Doctor Who 50-årsjubileumsspesialen på kino, samme kveld den også ble sendt på TV. (Også norske kinoer viste denne episoden, og her var episoden ikke TV-vist).
– Dette er en massiv del av vår business. Vi bygger nye kinoer overalt i Storbritannia og vi forteller våre designere at de må fokusere på dette, å designe kinoene slik at de føles rette for den yngre generasjon fra dette perspektivet, sa Philip Knatchbull fra Curzon Artificial Eye, ifølge referatet hos det britiske fagbladet Screen Daily.
Doctor Who: The Day of The Doctor var et «stort steg videre for alternativt innhold», siden dette var noe annet enn teater, opera eller musikkonserter.
Knatchbull sa at det voksende VOD-markedet har forandret måten kinoene programmerer og markedsfører seg. De bruker kinolanseringen for å skape markedet for filmen som kjapt kommer On Demand.
Zygi Kamasa fra Lionsgate advarte mot å bruke «day-and-date» kino og VOD-lanseringer som «andre eller tredjevalg eller for fiaskopregede prosjekter.» Selskapet lanserte Batchelorette på denne måten i Storbritannia.
Lionsgate-sjefen sa at alle måtte forstå – distributører, kinokjeder, produsenter, alle – at slike lanseringer ikke skal være en B-arena for filmer som ikke anses som sterke nok for kinolansering, skriver Screen Daily.
Phil Clapp fra Cinema Exhibitor’s Association (CEA) – som nylig besøkte Den norske kinokonferansen 2013 – sa at det blir stadig vanskeligere å finne filmer som snakker til et bredt publikum. Det er altfor mange oppfølgerfilmer, restart av gamle filmserier osv., mener Clapp.
Philip Knatchbull mente at filmindustrien nå står overfor de samme vanskelige forandringene som musikkbransjen i sin tid gikk gjennom. Han mener den gamle forretningsmodellen er «fullstendig ødelagt».

Facebook
RSS