
– Vi kunne ha solgt langt flere Bond-forestillinger, men kapasiteten er sprengt, sier markedssjef Christer Solberg hos Media Direct Norge (MDN).
MDN selger slike eventvisninger til næringslivet hos Nordisk Film kinoene. Bare i Oslo er det pr. 28. september solgt over 50 event-forestillinger til James Bond-filmen No Time to Die, som har ordinær premiere 1. oktober.
Hos konkurrenten, CAPA Kinoreklame AS, melder de om over 100 eventer i forbindelse med No Time to Die på kinoer de har avtale med, over hele landet.
– For tiden ligger vi på alt mellom 20 og 50 eventer i uken, og det tetter seg veldig rundt premierene på de store filmene som No Time to Die, Nordsjøen og Tre nøtter til Askepott. Men vi har også eventer på smalere, spesielt norske titler som for eksempel Vær her, Aksel og Verdens verste menneske, forteller Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame AS til KINOMAGASINET.no.

Linn Barholt, Head of Cinema Relations hos CAPA Kinoreklame. Foto: Bjørg Veland. ©
Christer Solberg hos Media Direct Norge forteller at stadig flere selskaper og organisasjoner, i både privat og offentlig sektor, velger å legge sine eventer til kinosalen. Det er Media Direct Norge (MDN) som selger eventer i kinosaler som Colosseum kino, Klingenberg kino, Vika kino, Saga kino med flere.
I den senere tid i 2021 har det vært eventer for selskaper som Aker, KPMG og TV 2 med flere på Colosseum kino i Oslo. Sistnevnte var TV 2s årlige høstlansering hvor TV-profiler var samlet for en storslagen presentasjon av høstens meny på TV-kanalen. Aker valgte å gjøre en stor happening av premierevisningen på deres nye reklamefilm med Chuck Norris i hovedrollen.
– Dette er et stadig større satsingsområde for oss. Vi jobber hele tiden med å utvikle våre produkter og tjenester, samt nye såkalte medieflater. Og det er tydelig å se at kino som event-arena faller i smak hos våre kunder. Det er full fart og vi ligger nå på rundt 10-20 eventer pr uke på våre kinoer i Oslo, sier Solberg.

Markedssjef Christer Solberg hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Vi ønsker å utnytte våre kinosaler langt bedre. Om ikke 24 timer i døgnet, så i alle fall en langt større sandel av døgnet enn det som er situasjonen i dag, sier Jannicke Haugen, administrerende direktør i Nordisk Film Kino.
– Vi ser også at eventbyråer kjøper stadig flere tjenester hos oss. De er storfornøyde med å legge seminarer og konferanser til kinoene. Her er alle fasiliteter allerede på plass, lokalene ligger sentralt i Oslo sentrum, og det er enkelt å tilrettelegge for vellykkede arrangementer, sier Haugen i en pressemelding.
Facebook
RSS