
Den norske kinokonferansen 2016
07.11.2016 - 10.11.2016, Hamar Kino
Arrangør: Film & Kino
KINOMAGASINETs dekning er støttet av Skeie.
HAMAR: Etter 40 år i kinobransjen fikk Egil Magne Akselsen ærespris fra sine egne for sin innsats.
I begrunnelsen fra Fremtidens Kino – med Arild Kalkvik (Trondheim Kino), Oddvar Engan (Location), Harald L. Sæther (Filmweb) og Guttorm Pettersen (Film & Kino) i ledelsen – ble det sagt at prisvinneren har engashert seg i kiosktilbudet på norske kinoer, da han som en av få i bransjen valgte en annen løsning enn den ene Freia-kiosken som i sin tid var rådende.
Akselsen startet kioskkonseptet Diva, som senere ble Location Norway, og han har deltatt i utviklingen av CAPA Kinoreklame, Filmweb, Unique Cinema Systems, Norsk Kinodrift og Storytelling Media.

2013: Avtroppende direktør Egil Akselsen (t.h.) og påtroppende direktør Arild Kalkvik i Trondheim kino. Foto: Bjørn Christiansen
Prisvinneren drev Trondheim Kino i 34 år, frem til 2013, da Arild Kalkvik overtok.
Prisvinneren er pr. 2016 styremedlem i Filmweb, styremedlem i Storytelling Media, styreleder i Location Norway og daglig leder i Trondheim Kino Utvikling AS.
Egil Magne Akselsen kom på scenen og sa at han hadde vurdert å gå tidlig hjem da han satt oppe natten før og fulgte det amerikanske presidentvalget.
– Dette var veldig hyggelig og veldig overraskende. Jeg er spesielt stolt av Location. Jeg ser at fire av selskapene jeg har vært med i er sponsor for konferansen, så det må gå bra for dem!
LES HELE HISTORIEN OM LOCATION HER.

2013: Nicolai Martens (t.v.) og Egil Magne Akselsen på Dokkhusets scene i Trondheim for å feire firmaet de satte i gang for femten år siden. Foto: John Berge
Juryens begrunnelse for Årets ærespris gitt til Egil Akselsen:
Fremtidens Kinos ærespris for 2016 går til en person som gjennom sine rundt 40 år i bransjen har viet mye tid til å utvikle en rekke selskap som har bidratt til at norsk kinobransje er blant verdens beste og mest innovative. Spesielt har årets vinner engasjert seg i utviklingen av kiosktilbudet ved norske kinoer. Det hele startet med at han som en av få i bransjen valgte en annen løsning enn den tradisjonelle Freia-kiosken. Etter hvert etablerte han en konkurrent til Freia kalt Diva, som raskt endret navn til Location Norway. Vinneren har også deltatt i utviklingen av selskap som Capa kinoreklame, Filmweb, Unique Cinema Systems, Norsk Kinodrift og Storytelling Media. Årets ærespris går til Egil Akselsen, tidligere kinodirektør i Trondheim kino.
Facebook
RSS