• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

40 kinoer har bestilt Flink pike

Ingvil Giske (t.h.) er produsent hos Medieoperatørene, som er produksjonsselskapet bak Flink pike. Filmplakaten til venstre.
40 kinoer har bestilt Flink pike
John Berge
15. september 2014

Solveig Melkeraaen er en ressurssterk og humørfylt filmskaper som har vært vant til å klare alt. Men, så en dag sier det stopp. Hun blir innlagt på akuttpsykiatrisk med diagnosen alvorlig depresjon. Elektrosjokkbehandling blir redningen. Solveig får livet sitt tilbake, men «flinkismønstrene» sitter i ryggmargen. Vil hun miste alt igjen?

Dokumentarfilmen Flink pike – en feelgood-film om depressjon har premiere på norske kinoer 10. oktober. En film om å være perfekt og uperfekt, om kontroll og tap av kontroll, og om å le når alt er svart. Som Solveigs venn og kollega Lars Joakim sier: Når du først skal bli depressiv, skal du faen meg bli best i det òg!

Dokumentaren Flink pike, av og med Solveig Melkeraaen, har så langt fått napp hos 40 kinoer.

Filmen får premiere 10. oktober, som er Verdensdagen for psykisk helse.

– Vi jobber med engasjerte folk lokalt, som en rekke steder arrangerer små samtaler og liknende i forkant eller etterkant av visningen slik at det blir så aktuelt som mulig, forteller Ingvil Giske, produsent hos Medieoperatørene, til KM.

Det er i utgangspunktet ikke lett å selge inn en dokumentar om et tungt tema som psykisk helse til kinoene. Men det går over all forvetning, ifølge Giske.

Som likevel gjerne vil spre ordet om filmen ytterligere via kinobransjens fagblad.

– Det er fint om de kinosjefene som ikke har fått dette med seg også får vite dette!

– Hvordan har dere solgt inn filmen til kinosjefene?

– Det beste som har skjedd oss var at Håkon Skogrand fra Film & Kino og Filmfestivalen i Haugesund så den og ville vise den i Haugesund. Det ble vi utrolig glade for. Da han satte den opp i en sal som tar 700 mennesker på et godt visningstidspunkt satte jeg i gang med å få lokalbefolkningen til å fylle den salen. Det var egentlig ikke så hardt arbeid, for det viste seg at folk var veldig interessert i å se filmen bare de fikk vite at den eksisterte. Vi har hele veien vært bevisste på at dette er ikke en film for filmbransjen. Den er for et vanlig publikum, så derfor var det viktig for oss at de var der. Dette førte igjen til at det begynte å gå rykter om at det var mange som var interessert. Flere kinosjefer valgte dermed å komme på visningen. Vi hadde også kontaktet mange av dem på forhånd og gjort dem oppmerksomme på filmen, så de hadde den kanskje i bakhodet.

– Hvordan gikk det?

– Stemningen i salen var helt fantastisk, med den mest langvarige taktfaste applausen jeg har hørt. Dette snudde alt. Det er klart at kinosjefene i utgangspunktet var skeptiske til å sette opp en film om depresjon, det høres jo ikke forlokkende ut. Men når de opplever at den har varme, humor – ja, rett og slett er salgbar, da endrer de mening. Dagen etter kom folk og sa til meg at «dere har buzz». Det er jo utrolig kult, men vi føler fortsatt vi skal jobbe veldig hardt for å få folk inn i salene. Forskjellen er kanskje bare at det er så mye morsommer å selge noe man merker folk vil ha.

– I tillegg må jeg innrømme at det ikke alltid er vi, men publikum som har solgt den inn til kinoen. Vi har 7.500 følgere på Facebook, og folk har ringt de lokale kinoene sine og mast på at de skulle sette den opp.

– Hvor mange håper dere vil bestille filmen?

– Jeg håper på minst 50 kinoer til den 10. oktober. Av forskjellige grunner er det jo også noen som setter den opp senere i måneden. Vi vil ha flest mulig på premieredagen fordi det er Verdensdagen for psykisk helse, og det er derfor mange steder i landet der engasjerte mennesker lager arrangementer på kinoene eller en kafe etter filmen, på grunn av at det er en merkedag. Det trekker i seg selv et større publikum, Å se Flink pike på Verdensdagen for psykisk helse er en lavterskelmarkering av denne dagen. Vi håper også at det blir en del skolevisninger for videregående skoler, et filmstudieark er i produksjon.

– Hvem vil filmen appellere til?

– Hovedmålgruppen vår er kvinner fra 18 og oppover. Vi har fått mange spørsmål om hvordan vi skal nå menn, og det er interessant for jeg tror ikke de tusenvis av filmene som har 18 år gamle gutter som målgruppe får spørsmål om hvordan de skal nå kvinner. Jeg har møtt menn i alle aldre som har vært sterkt berørt av filmen. Så selv om vi i utgangspunktet bestemte oss for at det er en film for kvinner, så fungerer den også godt for menn. Husk vi har alle en psykisk helse, det er ikke noen, uavhengig av kjønn og alder, som slipper unna det å forholde seg til psykiske problemer – enten personlig eller som pårørende. Dypest sett er dette et åpenhetsprosjekt, Solveig forteller historien for at det skal gjøre det lettere for andre å være åpne. Dessuten, Flink pike appellerer til alle som liker å le. Vi fikk mye latter i Haugesund, det var deilig. Regissøren er tross alt nordlending, og har vokst opp med svart humor.

Flink pike på Facebook kan du besøke her.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
15. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

Slik blir Marvel-året 2023

Matias Kjølstad7. februar 2023
Les mer

Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»

John Berge10. januar 2023
Les mer

Endelig er det duket for Avatar-bonanza

John Berge13. desember 2022
Les mer

«Vi håper at det å fortelle disse historiene på det store kinolerretet bidrar til at Alf Prøysen blir aktuell for nye generasjoner eventyrlystne barn.»

John Berge5. desember 2022
Les mer

Tommys voldsnatt

Iver Neset1. desember 2022
Les mer

Varsler tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger

John Berge28. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinosjefene om Berlusconi
NFK satser stort på Haram