• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Annette
    • Anmeldelse: Thor: Love and Thunder
    • Anmeldelse: The Black Phone
    • Anmeldelse: Jurassic World: Dominion
    • Anmeldelse: Filmtyven
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 5•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Ja, vi elsker Høgskulen i Volda!
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Hvordan komme i gang igjen med arrangementer
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
  • Facebook

  • RSS

FILMLANSERING

40 kinoer har bestilt Flink pike

Ingvil Giske (t.h.) er produsent hos Medieoperatørene, som er produksjonsselskapet bak Flink pike. Filmplakaten til venstre.
40 kinoer har bestilt Flink pike
John Berge
15. september 2014

Solveig Melkeraaen er en ressurssterk og humørfylt filmskaper som har vært vant til å klare alt. Men, så en dag sier det stopp. Hun blir innlagt på akuttpsykiatrisk med diagnosen alvorlig depresjon. Elektrosjokkbehandling blir redningen. Solveig får livet sitt tilbake, men «flinkismønstrene» sitter i ryggmargen. Vil hun miste alt igjen?

Dokumentarfilmen Flink pike – en feelgood-film om depressjon har premiere på norske kinoer 10. oktober. En film om å være perfekt og uperfekt, om kontroll og tap av kontroll, og om å le når alt er svart. Som Solveigs venn og kollega Lars Joakim sier: Når du først skal bli depressiv, skal du faen meg bli best i det òg!

Dokumentaren Flink pike, av og med Solveig Melkeraaen, har så langt fått napp hos 40 kinoer.

Filmen får premiere 10. oktober, som er Verdensdagen for psykisk helse.

– Vi jobber med engasjerte folk lokalt, som en rekke steder arrangerer små samtaler og liknende i forkant eller etterkant av visningen slik at det blir så aktuelt som mulig, forteller Ingvil Giske, produsent hos Medieoperatørene, til KM.

Det er i utgangspunktet ikke lett å selge inn en dokumentar om et tungt tema som psykisk helse til kinoene. Men det går over all forvetning, ifølge Giske.

Som likevel gjerne vil spre ordet om filmen ytterligere via kinobransjens fagblad.

– Det er fint om de kinosjefene som ikke har fått dette med seg også får vite dette!

– Hvordan har dere solgt inn filmen til kinosjefene?

– Det beste som har skjedd oss var at Håkon Skogrand fra Film & Kino og Filmfestivalen i Haugesund så den og ville vise den i Haugesund. Det ble vi utrolig glade for. Da han satte den opp i en sal som tar 700 mennesker på et godt visningstidspunkt satte jeg i gang med å få lokalbefolkningen til å fylle den salen. Det var egentlig ikke så hardt arbeid, for det viste seg at folk var veldig interessert i å se filmen bare de fikk vite at den eksisterte. Vi har hele veien vært bevisste på at dette er ikke en film for filmbransjen. Den er for et vanlig publikum, så derfor var det viktig for oss at de var der. Dette førte igjen til at det begynte å gå rykter om at det var mange som var interessert. Flere kinosjefer valgte dermed å komme på visningen. Vi hadde også kontaktet mange av dem på forhånd og gjort dem oppmerksomme på filmen, så de hadde den kanskje i bakhodet.

– Hvordan gikk det?

– Stemningen i salen var helt fantastisk, med den mest langvarige taktfaste applausen jeg har hørt. Dette snudde alt. Det er klart at kinosjefene i utgangspunktet var skeptiske til å sette opp en film om depresjon, det høres jo ikke forlokkende ut. Men når de opplever at den har varme, humor – ja, rett og slett er salgbar, da endrer de mening. Dagen etter kom folk og sa til meg at «dere har buzz». Det er jo utrolig kult, men vi føler fortsatt vi skal jobbe veldig hardt for å få folk inn i salene. Forskjellen er kanskje bare at det er så mye morsommer å selge noe man merker folk vil ha.

– I tillegg må jeg innrømme at det ikke alltid er vi, men publikum som har solgt den inn til kinoen. Vi har 7.500 følgere på Facebook, og folk har ringt de lokale kinoene sine og mast på at de skulle sette den opp.

– Hvor mange håper dere vil bestille filmen?

– Jeg håper på minst 50 kinoer til den 10. oktober. Av forskjellige grunner er det jo også noen som setter den opp senere i måneden. Vi vil ha flest mulig på premieredagen fordi det er Verdensdagen for psykisk helse, og det er derfor mange steder i landet der engasjerte mennesker lager arrangementer på kinoene eller en kafe etter filmen, på grunn av at det er en merkedag. Det trekker i seg selv et større publikum, Å se Flink pike på Verdensdagen for psykisk helse er en lavterskelmarkering av denne dagen. Vi håper også at det blir en del skolevisninger for videregående skoler, et filmstudieark er i produksjon.

– Hvem vil filmen appellere til?

– Hovedmålgruppen vår er kvinner fra 18 og oppover. Vi har fått mange spørsmål om hvordan vi skal nå menn, og det er interessant for jeg tror ikke de tusenvis av filmene som har 18 år gamle gutter som målgruppe får spørsmål om hvordan de skal nå kvinner. Jeg har møtt menn i alle aldre som har vært sterkt berørt av filmen. Så selv om vi i utgangspunktet bestemte oss for at det er en film for kvinner, så fungerer den også godt for menn. Husk vi har alle en psykisk helse, det er ikke noen, uavhengig av kjønn og alder, som slipper unna det å forholde seg til psykiske problemer – enten personlig eller som pårørende. Dypest sett er dette et åpenhetsprosjekt, Solveig forteller historien for at det skal gjøre det lettere for andre å være åpne. Dessuten, Flink pike appellerer til alle som liker å le. Vi fikk mye latter i Haugesund, det var deilig. Regissøren er tross alt nordlending, og har vokst opp med svart humor.

Flink pike på Facebook kan du besøke her.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
FILMLANSERING
15. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra FILMLANSERING

NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting

John Berge10. august 2022
Les mer

«Full steam ahead» for Krigsseileren

John Berge5. august 2022
Les mer

Ny a-ha-film kinoklar

John Berge5. august 2022
Les mer

Et bokstavelig stort comeback

John Berge26. juli 2022
Les mer

Her er Warner Bros. Pictures sitt 2022

John Berge20. juni 2022
Les mer

To år etter blir det krigsfilmpremiere

John Berge19. mai 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Bjørn Harald L. Sønsthagen, Endre Snildal, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen, Lars Johnsrud, Marcus Patai, Matias Kjølstad, Magnus Meling, Preben Lillebø Rongve og Torunn Sola.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • Live kino ble Fjong film
    ALTERNATIVT INNHOLD8. august 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film action Kinobransjen Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel Fremhevet skrekk Netflix spenning Star Wars thriller superhelt komedie Festival eventyr krim grøsser dc

© 2013-2022 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stadig nye muligheter til å bli kinosjef
    LEDIG JOBB26. juli 2022
  • Ny a-ha-film kinoklar
    FILMLANSERING5. august 2022
  • De største filmnyhetene fra San Diego Comic Con 2022
    FILMPRODUKSJON29. juli 2022
  • «Noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino»
    FESTIVAL15. juli 2022
  • NFD i gang med sin første post-korona kinofilmlansering: Kamelen på tur opp og turné med Si ingenting
    FILMLANSERING10. august 2022
  • Warner mer kinovennlige. Men digital-lanseringene skal fortsatt skje kjapt.
    FILMDISTRIBUSJON9. august 2022
  • Live kino ble Fjong film
    ALTERNATIVT INNHOLD8. august 2022
  • «Full steam ahead» for Krigsseileren
    FILMLANSERING5. august 2022
  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper - YTS FREE - The official YTS YIFY Movies Torrents magnet website. says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • 50 Best Racing Movies Of All Time Ranked - Looper | Erzurumdanhaber.com says:

    […] may have taken until 2014 for Norway to produce…

  • Massasje escorte thai escorte oslo | escorte massasje real escorte date – Realxpressionz says:

    […] som så skulle bringe ordrene videre til de norske…

  • Alexandr says:

    He Makes Money Online WITHOUT Traffic? Most people believe that…

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Kinosjefene om Berlusconi
NFK satser stort på Haram