
Norsk filminstitutt flesker til med midler som skal gå til en kampanje som i sin tur skal få fart på kinopublikummet igjen.
3,5 millioner kroner legges på bordet for en landsomfattende kampanje, fremgår det av en pressemelding.
(Artikkelen fortsetter nedenfor.)
KINOMAGASINET har tidligere skrevet om kampanjeplanene. Les saken her:
En ny, nasjonal reklamekampanje har som mål å lokke folk tilbake til kinoene
– Kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier NFI-direktør Kjersti Mo.
I kjølvannet av koronavirusets inntog måtte landets kinoer stenge ned – med påfølgende gjenåpning, da med begrenset kapasitet for å ivareta godt smittevern. Lave publikumstall og dramatisk fall i omsetning er resultatet.
Kampanjen som settes i gang i høst skal inspirere publikum til å oppsøke sin lokale kino. Den vil bli synlig på lokale kinoer, i bybildet, på sosiale medier og på radio og TV, og planen er at den skal gå over en periode på ett år, fremgår det videre.
Film & Kino er mottaker av kampanje-midlene.
Bransjeorganisasjonen skal samarbeide med Norsk distributørforening og Virke Produsentforening. Med på laget er også alle landets kinoer, filmdistributører og samarbeidspartnere som Filmweb, MDN og Capa.
– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum, fortsetter Mo.
Facebook
RSS