
Om Kinoklubb Norge
Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder er med fra starten, 2. februar 2016. De står for langt over halvparten av kinobesøket i Norge, og tilbyr kundene sine medlemskap Kinoklubb Norge. Fra Kristiansand Kino i sør, til Aurora Kino Kirkenes i nord. Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.
For mer informasjon besøk kinoklubb.no.
80 ulike kinosteder er med i nylanserte Kinoklubb Norge, i regi av Filmweb.
Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.
Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (20 av 25 kinoer), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).
I tillegg er en lang rekke kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere.
(Se hele listen her.)
Norges nest største kinokjede, SF Kino, er ikke med, og herunder heller ikke kjedens deleide kinoer i Stavanger, Sandnes og Bergen.
SKAL LØFTE BESØKET
I en pressemelding i desember 2015 fortalte Elisabeth Brinch, leder for Kinoklubb Norge, at målet med klubben er å løfte filmbesøket.
Det koster 149 kroner per år å være medlem og man har «tjent inn» medlemsavgiften etter tre kinobesøk.
Dette har også blitt fremhevet overfor bransjen ved en rekke anledninger.
(Les våre saker om dette kronologisk her, her, her, her og her.)
LANSERT 2. FEBRUAR 2016
2. februar ble Kinoklubb Norge lansert med nettsiden kinoklubb.no. Klubben benevnes både som Kinoklubb, Kinoklubben og Kinoklubb Norge.
Markedsføringen er rettet mot halv pris på filmene Birkebeinerne, Carol, Grand Hotel, A Perfect Day og Løvekvinnen. Det skal også inn to filmer på høsten, som ennå ikke er bestemt.
«Det er flott at det endelig etableres en nasjonal kinoklubb for et kvalitetsbevisst publikum», har regissør Nils Gaup uttalt på nettsiden i anledning lanseringen.
– Vi har jobbet med dette prosjektet i snart to år og endelig er vi snart klare for å kaste loss, forteller klubbsjef Elisabeth Brinch.
DANSKINSPIRERT
Kinoklubben er inspirert av den danske 20 år gamle Biografklub Danmark, som kan vise til et snitt på 200.000 medlemmer og en million solgte kinobilletter hvert år.
– Filmene plukkes ut av Kinoklubbens Filmutvalg og det skal presenteres seks til syv sterke filmer per år, sier Christin Berg, medlem i filmutvalget og til daglig programdirektør Nordisk Film Kino. – Denne kinoklubben har lenge ligget høyt på min ønskeliste og jeg er veldig spent på hvordan den vil bli tatt imot her til lands.
Elisabeth Brinch har uttalt til KINOMAGASINET at målet er å nå 40.000 medlemmer i løpet av 2016, og 100.000 «på sikt».
I 2015 presenterte Film & Kino kinoundersøkelsen for 2015, som viser at 80% svarer at det ofte eller av og til går filmer på kino som de ønsker å se. 84% svarer imidlertid at det ofte eller av og til ikke ble noe av dette kinobesøket. Med et kinoklubbmedlemskap, kvalitetsfilmer og rimeligere kinobilletter håper lederen for Kinoklubb Norge (bildet) at de 84% vil reduseres:
– Vi ser fra Danmark at medlemskapet er den eneste grunnen til at de går mer på kino. Avsluttes medlemskapet går også de enkeltes besøk drastisk ned. Tross rabatten kan de også vise til at de enkelte filmene som er med i Biografklub Danmark har en markant økning i inntjeningen og at filmene går i gjennomsnitt to til tre uker lenger på kino.
MARKEDSFØRING
Nå starter markedsføringen av klubben.
Her er kvinner i 40-årene fremhevet som målgruppe, men det er også fokus på «datenight» og «kollegakveld på kino».
Initiativtaker og eier av klubben, Filmweb, er i seg selv er en kraftig kanal, som landets mest besøkte filmnettsted.
Kinoklubb Norge vil også gjøre seg bemerket hos TV 2 med en Birkebeinerne-trailer med «haleinformasjon» om klubben (se reklamefilmen nedenfor), samt annonsering i Aftenposten (avis), Aftenposten.no, A-magasinet, Klikk.no, Tara (magasin), Hjemmet, Norsk ukeblad, Familien, Her og nå, Kamille, samt Google- og Facebook-annonsering.
Det sendes også ut reklamemateriell til deltagende kinoer.



Facebook
RSS