• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    • Anmeldelse: Operasjon Nordpolen: Svippen på eventyr
    • Anmeldelse: Ma Rainey’s Black Bottom
    • Anmeldelse: Pinocchio
    • Anmeldelse: Mank (VOD, Netflix)
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert

Kinoklubb Norges nettside, www.kinoklubb, ble lansert tirsdag 2. februar 2016. (Skjermdump av nettsiden).
2. februar 2016: Kinoklubb Norge er lansert
John Berge
John Berge
2. februar 2016

Om Kinoklubb Norge

Kinoklubb Norge eies og drives av Filmweb AS. 80 kinosteder er med fra starten, 2. februar 2016. De står for langt over halvparten av kinobesøket i Norge, og tilbyr kundene sine medlemskap Kinoklubb Norge. Fra Kristiansand Kino i sør, til Aurora Kino Kirkenes i nord. Et medlemskap i Kinoklubben koster 149,- pr. år.

For mer informasjon besøk kinoklubb.no.

80 ulike kinosteder er med i nylanserte Kinoklubb Norge, i regi av Filmweb.

Blant kinoene som er med og markedsfører det nye tilbudet – rettet mot «godt voksne» kinogjengere, finner vi naturlig nok Filmwebs majoritetseier, Nordisk Film, som har med alle kinoene i sin kjede.



Store kjeder som KinoNor (Trondheim, Aurora og Haugesund) er også med, samt KinoAlliansen (20 av 25 kinoer), KinoSør og Drammen (begge deleid av Nordisk Film).



I tillegg er en lang rekke kommunale kinoer med, herunder Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Porsgrunn (Filmsentret Charlie), Tysvær, Voss, Ørsta, med flere.

(Se hele listen her.)



Norges nest største kinokjede, SF Kino, er ikke med, og herunder heller ikke kjedens deleide kinoer i Stavanger, Sandnes og Bergen.



SKAL LØFTE BESØKET

I en pressemelding i desember 2015 fortalte Elisabeth Brinch, leder for Kinoklubb Norge, at målet med klubben er å løfte filmbesøket.

Det koster 149 kroner per år å være medlem og man har «tjent inn» medlemsavgiften etter tre kinobesøk.



Dette har også blitt fremhevet overfor bransjen ved en rekke anledninger.

(Les våre saker om dette kronologisk her, her, her, her og her.)



LANSERT 2. FEBRUAR 2016

2. februar ble Kinoklubb Norge lansert med nettsiden kinoklubb.no. Klubben benevnes både som Kinoklubb, Kinoklubben og Kinoklubb Norge.



Markedsføringen er rettet mot halv pris på filmene Birkebeinerne, Carol, Grand Hotel, A Perfect Day og Løvekvinnen. Det skal også inn to filmer på høsten, som ennå ikke er bestemt.



«Det er flott at det endelig etableres en nasjonal kinoklubb for et kvalitetsbevisst publikum», har regissør Nils Gaup uttalt på nettsiden i anledning lanseringen.


– Vi har jobbet med dette prosjektet i snart to år og endelig er vi snart klare for å kaste loss, forteller klubbsjef Elisabeth Brinch.

DANSKINSPIRERT

Kinoklubben er inspirert av den danske 20 år gamle Biografklub Danmark, som kan vise til et snitt på 200.000 medlemmer og en million solgte kinobilletter hvert år.

– Filmene plukkes ut av Kinoklubbens Filmutvalg og det skal presenteres seks til syv sterke filmer per år, sier Christin Berg, medlem i filmutvalget og til daglig programdirektør Nordisk Film Kino.

– Denne kinoklubben har lenge ligget høyt på min ønskeliste og jeg er veldig spent på hvordan den vil bli tatt imot her til lands.

Elisabeth Brinch har uttalt til KINOMAGASINET at målet er å nå 40.000 medlemmer i løpet av 2016, og 100.000 «på sikt».





I 2015 presenterte Film & Kino kinoundersøkelsen for 2015, som viser at 80% svarer at det ofte eller av og til går filmer på kino som de ønsker å se. 84% svarer imidlertid at det ofte eller av og til ikke ble noe av dette kinobesøket. Med et kinoklubbmedlemskap, kvalitetsfilmer og rimeligere kinobilletter håper lederen for Kinoklubb Norge (bildet) at de 84% vil reduseres:

– Vi ser fra Danmark at medlemskapet er den eneste grunnen til at de går mer på kino. Avsluttes medlemskapet går også de enkeltes besøk drastisk ned. Tross rabatten kan de også vise til at de enkelte filmene som er med i Biografklub Danmark har en markant økning i inntjeningen og at filmene går i gjennomsnitt to til tre uker lenger på kino.

MARKEDSFØRING

Nå starter markedsføringen av klubben.

Her er kvinner i 40-årene fremhevet som målgruppe, men det er også fokus på «datenight» og «kollegakveld på kino».

Initiativtaker og eier av klubben, Filmweb, er i seg selv er en kraftig kanal, som landets mest besøkte filmnettsted.

Kinoklubb Norge vil også gjøre seg bemerket hos TV 2 med en Birkebeinerne-trailer med «haleinformasjon» om klubben (se reklamefilmen nedenfor), samt annonsering i Aftenposten (avis), Aftenposten.no, A-magasinet, Klikk.no, Tara (magasin), Hjemmet, Norsk ukeblad, Familien, Her og nå, Kamille, samt Google- og Facebook-annonsering.

Det sendes også ut reklamemateriell til deltagende kinoer.

Elisabeth Brinch leder Filmwebs Kinoklubb Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET © Elisabeth Brinch leder Filmwebs Kinoklubb Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
ble lansert tirsdag 2. februar 2015. (Skjermdump av nettsiden). Kollegakveld: Reklameplakat/annonse for Kinoklubb Norge.
som ble presentert av adm. direktør Harald L. Sæther i Filmweb. Han sa da at «fra høsten 2015 skal vi få enda flere godt voksne nordmenn til å gå oftere på kino». Klubben ble lansert i februar 2016. Foto: John Berge Datenight: Reklameplakat/annonse for Kinoklubb Norge.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
2. februar 2016
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • SF Kino blir ikke med i Kinoklubb Norge 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge starter på nyåret 2016 10.11.2015
  • Kinoklubb Norge utsettes 28.04.2015
  • Elisabeth Brinch leder Kinoklubb Norge 13.01.2015
  • Skal starte «kinoklubb» for folk over 40 30.10.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer

Nolan tordner mot Warner Bros.

John Berge8. desember 2020
Les mer

KinoNor utvider med et nytt medlem på Sunnmøre

John Berge7. desember 2020
Les mer

Ny avtale krymper kinovinduet

John Berge17. november 2020
Les mer

Slik var DSK hos kinoer landet rundt

John Berge13. november 2020
Les mer

Mest kompensasjon til de to privateide kinogigantene

John Berge13. november 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • En lang rekke storfilmer utsettes enda en gang. No Time to Die og Fast & Furious 9 trolig først på kinoene høsten 2021.
    KORONAVIRUSET13. januar 2021
  • ODEON-sjef mener at deler av nedstengningen er absurd og mangler begrunnelse
    KORONAVIRUSET23. desember 2020
  • Edelh Lena Ingebrigtsen sier farvel til kinobransjen og blir museumsdirektør
    NYTT OM NAVN5. januar 2021
  • Anmeldelse: Sjel (VOD, Disney+)
    ANMELDELSE27. desember 2020
  • «Godzilla vs. Kong» tramper nærmere
    FILMLANSERING18. januar 2021
  • Liam Neeson kinotopper på ny: – Det finnes muligheter selv i et marked nede for telling
    18. januar 2021
  • «Den største forbrytelsen» snart sett av 70 000
    STATISTIKK18. januar 2021
  • Veien til Oscarene 2021: En guide til «Award season»
    FILMPRIS17. januar 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

CAPA-selger ble årets medieselger
Film & Kino halverer antall ansatte