En to og et halvt år gammel reklamefilm for Statens Vegvesen har fått nytt liv på kino.
Reklamefilmen «The Kid» – opprinnelig lansert vinteren 2014 – er blant årets beste reklamefilmer på kino, mener kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame.
De to selskapene startet i 2015 kåringen av årets beste kinoreklamefilm, i kåringen «Gullfilmen». Og for å finne gullfilmen, kåres fire kvartalsvinnere – såkalte sølvfilmer.
I 2016 gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen. I kåringens første år, 2015, vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen.
Statens Vegvesens film er nå kåret til den beste kinoreklamen i det andre kvartalet i 2017. Reklamefilmen fra Statens Vegvesen får dermed sin Sølvfilm og er nå kvalifisert for 2017-finalen i reklamekåringen for kinoreklame. Den første Sølvfilmen i 2017 gikk til Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning».
Seks filmer var med i finalekampen om den andre Sølvfilmen i 2017. Det var filmen «LA Crusing» fra Hydro Aluminium, «The Kid» fra Statens Vegvesen, «Vi har litt å gi deg» fra Fjordland, «Det koster så lite» fra Talkmore, «Home is a world of its own» fra SAS og «Det er gode penger i bærekraft – Alien» fra Storebrand.

Bilde fra reklamefilmen «The Kid». Foto: Statens Vegvesen.
Juryen skriver blant annet følgende om vinnerfilmen fra Statens Vegvesen i andre kvartal 2017:
«Denne reklamefilmen er svært målrettet mot kinopublikummet – og den målgruppen som går aller mest på kino. Filmen har en sterk ide. En ujålete reklamefilm som formidler ærlig kommunikasjon. Ja, dette er reklame som går rett på sak – og som på en enkel måte får det til å fungere – og det svært så godt. Kort sagt: kinoreklame som fungerer!».

Administrende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge sier følgende om vinner-filmen.
– Et morsomt, men kraftig sleivspark mot unge gutter som kjører for fort. Statens Vegvesen viser at humor kan være mer effektivt enn skremselsbilder i å påvirke unge sjåfører, sier Ronny Lieblein.
Insights and Research Manager i CAPA, Silje Helen Gundersen, sier følgende om vinnerfilmen fra Statens Vegvesen.
– Kinoen er en perfekt arena for å nå publikumet som er i målgruppen til kampanjen fra Statens Vegvesen. Filmer fenger oppmerksomheten og bruker virkemidler som gjør seg godt på kino og har et tydelig budskap som kjøres rett hjem hos seeren, sier Gundersen.
Juryleder Lasse Gimnes i GimCom hadde stor sans for vinneren i andre kvartal i år.
– I utgangspunktet en enkel film, men med en god ide og et viktig budskap. Dette er en film som fungerer ekstra godt i kinosalen. Ja, kanskje ikke filmen som fungerer så godt på TV, men en fulltreffer på kino, sier Lasse Gimnes.
Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Kitchen og produksjonsselskapet One Big Happy Family.
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Kino-reklamen har hatt en sterk vekst også i 2017. I årets fem første måneder vokste reklamemarkedet for kino med 19,3 prosent, ifølge Mediebyråforeningen, og det i et totalmarked som hadde en oppgang på 4,6 prosent. Også kinobesøket i Norge har vært svært bra i året vi er inne i.

Bilde fra reklamefilmen «The Kid». Foto: Statens Vegvesen.
Publisert 13. nov. 2014: Du blir ikke mer moden av å kjøre for fort! Se The Kid og de andre filmene i kampanjen «Ungdom og fart» av Statens vegvesen.
Facebook
RSS